Zaterdag 20 april Évora

20 april 2024 - Évora, Portugal

Wederom een prima nacht, onze kamer ligt aan de achterkant, zodat we de geluiden van het pleintje niet horen, wél de torenklok van de kerk direct achter onze jeugdherberg. Om 8:00 u is het al druk aan het ontbijt. Als we klaar zijn, komen we in contact met Aad en Gabriëlle die een paar dagen geleden gestart zijn met de Benjaminse fietsroute Route Ibérica, het deel Lissabon – Pamplona. We wisselen ervaringen uit. Leuk!

Het is nog mistig als we het straatje naast de jhb. naar de Igraja da Graça, de 15e-eeuwse kerk achter ons inlopen. De kerk is nog dicht, door het park gaan we naar het Palácio de Dom Manuel, een voormalig koninklijk paleis. Er is een tentoonstelling over de historische ontwikkeling van de stad, vanaf de stichting door de Romeinen, als Moorse stad met souk, en na 1165 als Portugese stad, de stichting van de universiteit enz. Er is ook een tentoonstelling over de préhistorische oorsprong van Évora en de megalithische vondsten in de omgeving: stenenkringen, menhirs, soms wel van 7000 jaar geleden. Deze vondsten bij Almendres zijn de belangrijkste op het Iberisch schiereiland. We hádden die ook kunnen gaan bekijken, maar i.v.m. de verwachte regen, kiezen we ervoor om de stad verder te verkennen.

We lopen de heuvel in het centrum verder op naar de Sé, 13e en 14e-eeuws, massief graniet, het lijkt meer een kasteel dan een kerk. Er is ook een koorgang en je kunt naar het uitzichtplatform op het dak klimmen. Vanwege de mist nog geen foto’s van vergezichten. Naast de kerk staat een oude Romeinse tempel. In het noorden zien we het 16e-eeuwse aquaduct, Aqueduto da Áua de Prata, dat de stad vroeger van water voorzag. We lopen er naartoe en langs op: op de heuvel zijn de bogen op onze hoogte, hoe meer we de heuvel afdalen worden de kolommen langer. Apart is dat hier huizen tussen die kolommen gebouwd zijn. Noordelijker kruist het aquaduct een vesting, die nu privébezit is.

Na een koffie onderweg is het tijd voor onze lunch en een dutje. We hebben zojuist gekeken naar de route voor morgen, wat overnachtingen gereserveerd en zijn vroeg met de blog.

We hadden vandaag een rustige dag, wat ook de bedoeling is van een rustdag. Omdat het niet zo warm was, was het heerlijk om door de stad te wandelen. De Sé vind ik vanbuiten mooi, maar vanbinnen niet bijzonder. De Romeinse tempel vinden ze hier heel bijzonder, maar ik vind hem niet zo speciaal, hooguit dat hij hier staat. Het aquaduct vond ik wel bijzonder. Alles bij elkaar een prettige dag.

De afgelopen dagen zag ik onderweg heel veel bloemen in de berm én in de weilanden én in de boomgaarden. Ik nam niet de tijd om foto’s te maken en heb er vandaag een aantal op de foto gezet tijdens onze wandeling naar het aquaduct.

Naschrift 20:40 u:

Als we iets na zessen een eettentje zoeken zien we dat er in de zaal schuin tegenover de jhb een herdenkingsconcert gehouden wordt. Het is namelijk deze maand 50 jaar geleden dat de Anjerrevolutie plaatsvond. Wij hebben tot nu toe zoveel voorbeelden van geschiedenis van de oudheid en de middeleeuwen gezien, maar nauwelijks van het fascisme vóór 1974 of de periode vanaf 1974. We sluiten aan bij de luisteraars, velen zingen de liederen mee, helaas verstaan we de teksten niet, maar de stemming is universeel. Als het afgelopen is praten we nog even met een paar die het ook hadden bijgewoond. De jeugd lijkt de geschiedenis anno 1974 niet te kennen, en zij zijn even bezorgd over de ruk naar rechts tijdens de recente verkiezingen. Ze geven ook aan dat er zo dadelijk bij de Romeinse tempel óók een bijeenkomst is. Wij gaan daar naar toe: een groot a capellakoor zingt liederen die verwijzen naar de Anjerrevolutie.

Daarna eten we bij een tentje in de buurt. Tijdens het schrijven van de blog horen we in de kelder van de jhb gezang. In eerste instantie lijkt het gospel, gaandeweg wel de EO-landdag: "Praise the Lord".

Het concertje is mooi, ook de begeleiding en zeker de accordeon is mooi. Het grote koor is indrukwekkend. Het zijn wat oudere mensen, die de Anjerrevolutie bewust hebben meegemaakt, die vol overtuiging staan te zingen. Ook hier zingen mensen uit het publiek zachtjes mee. Ik ben blij dat we dit toevallig mee konden maken.

1. Jolanda:
    Vroeg vandaag he
  2. Walter Jespers:
    20 april 2024
    Fijn om een rustdag in deze gezellige stad te hebben en lekker rond te wandelen. Voor morgen alvast weer veel fietsplezier.
  3. Rian:
    Indrukwekkend, dat aquaduct!
  4. Josette van der Heijden:
    20 april 2024
    Heerlijk jullie verhalen, kijk er iedere dag naar uit
  5. Ine:
    21 april 2024
    De herdenkingen met muziek en zang zijn de krenten in de lekkere pap.
    Nog veel plezier.
  6. Joke:
    21 april 2024
    Wat een mooie bouwwerken.

Jullie hebben goed geslapen, geen last van de kerkklokken. Eugenie heeft jaren de kerkklokken gehoord. Dat geluid hoorde erbij.
  7. Anita Baart:
    24 april 2024
    Wat een bijzondere herdenking. Zeker ook met de accordeon!

Jouw reactie