Maandag 22 april Borba - Elvas, 29 km

22 april 2024 - Elvas, Portugal

We hadden een goede nacht, we maken zelf ons ontbijt en rond 8:15 u vertrekken we. Het is al zonnig. Een paar km verder komen we weer op de EN 4, nu veel drukker vanwege de vrachtauto’s. We rijden oostwaarts met de wind tegen. Het terrein is golvend, de weg niet extreem stijgend of dalend. Vlak voor Elvas drinken we koffie met ‘salame de chocolate’, een zoete lekkernij (uiterlijk lijkend op bloedworst) bij een tankstation. We houden halt bij een groot veld waar een (streek)markt wordt gehouden, veel kleding, huishoudgerei en wat groenten en fruit én een gezellige drukte.

Twee km verder zien we de reusachtige pilaren van het aquaduct, tot 30 m hoog en bestaande uit vijf bogen boven elkaar. Daarna klimmen we het oude centrum van Elvas in. Het oude centrum ligt in ’s werelds grootste verdedigingsbolwerk, tevens UNESCO-erfgoed. Bij ons hostel bellen we de beheerder die weer belt met de schoonmaakster, zodat we tegen twaalven al onze fietsen en bagage kunnen stallen.

We lopen naar de Tourist Information  voor een plattegrond en lopen verder noordwaarts tot aan de grens van de vesting. De muren rijzen hier hoog op t.o.v. de omgeving. We hebben een mooi uitzicht op de ommelanden en het Forte de Nossa Senhora da Graça dat een paar km noordelijker op een heuveltop ligt. Helaas (planningsfoutje!) zijn we uitgerekend op maandag hier, nu forten en musea gesloten zijn. Er zijn hier meerdere forten en ook de garnizoensstad Elvas zelf, omdat het maar tien km van de Spaanse grens ligt en een verdediging moest vormen tegen de Spanjaarden.

Toevallig komen we op een klein kerkhof dat weer een ander tijdperk belicht. Hier zijn nl. Engelse soldaten die hier in 1812 hebben deelgenomen aan de slag bij Badajoz in de strijd tegen Napoleon.

We lopen terug naar het centrale plein Praça da República waar ook wat aandacht wordt besteed aan 50 jaar Anjerrevolutie. We eten en drinken  er op een terrasje en kijken naar wat er zich om ons heen afspeelt. Het eigenlijke kasteel aan de noordkant kunnen we alleen van buiten zien. Er in de buurt staat een pelourinho, een schandpaal met hoge haken. Langs de westkant van de vesting lopen we terug richting ons hostel. We blijken op 20 meter afstand te zitten van de zuidelijke stadspoort! Inmiddels kunnen we inchecken, ons opfrissen, wat rusten en een boodschap doen. We regelen een kamer voor morgen.

Het fietsen viel een beetje tegen vanochtend, niet alleen de wind was vervelend, ook mijn benen wilden niet zo goed. Gelukkig was het niet ver. Hopelijk gaat het morgen weer beter.

Elvas is een leuke plaats, het was alleen heel jammer dat alles dicht was, zelfs de kathedraal. Doordat we een heel stuk langs de vestingmuren en wallen gelopen zijn hebben we toch een goed idee van Elvas als vestingbolwerk gekregen.

1. ANS:
    22 april 2024
    Hoop dat je morgen een betere fietsdag hebt Eugenie!
  2. Joke:
    Drukke dag gehad.
    De benen even laten rusten.
  3. Alda Joosen:
    23 april 2024
    Wat een mooie foto’s. Het weer ziet er prachtig uit. Groot avontuur!!!!
  4. Rian:
    23 april 2024
    Mooie verhalen bij prachtige foto's!
  5. Anita Baart:
    24 april 2024
    Hopelijk morgen geen pap meer 🤪

Jouw reactie