Zaterdag 6 april Bombarral - Sintra, 75 km

6 april 2024 - Sintra, Portugal

Als we iets voor achten in de eetzaal komen, zit die al bomvol. Een groep Portugese bejaarden verdringt zich voor het buffet. Er is nog precies een tweepersoons tafeltje voor ons. Ook wij vinden koffie en jus, brood en beleg. Het wordt snel rustiger, als we klaar zijn is het personeel de rommel aan het opruimen. Terug op onze kamer zien we nog juist hun bus vertrekken. Rond 8:45 u gaan we op weg. Het is heiig, de zo-wind is zwak en het wordt niet warmer dan 18°C. Kortom prima fietsweer.

Buiten de plaats pakken we de EN 8 weer op die nu héél rustig is. Er komen ons zelfs meer wielrenners tegemoet dan auto’s. In de 25 km naar Torres Vedras zit weinig hoogteverschil. Heerlijk om zo op gang te komen en onze spieren los te rijden. Als we daar aankomen dreigt een enkele druppel, we drinken koffie bij een tankstation en het blijft droog.

We houden weer de EN 8 aan die tot Malveira veel meer hoogteverschillen kent, door de dorpen en de hellingen in beboste heuvels. Inmiddels 50 km om 12:30 u, niet slecht! Eerst een volgende koffie, we doen wat boodschappen en lunchen in een bushokje. Bij ons staat een meisje in verkenners­uniform en later in Sintra zien we meerdere verkennersgroepen, kennelijk leeft de geest van Baden Powell nog in Portugal.

We volgen nu de EN 116 naar het westen en snijden een stukje af door twee dorpen, met wél wat extra klimmen, om op de EN 9 naar Sintra te komen. Wat later dalen we zeer steil (13 tot 15%) het dal van de Rio Lizandro in die we een paar honderd meter lager kruisen en vervolgens verlaten we dat dal weer via een heel lange maar gelukkig iets minder steile klim. Je moet wat doen om vandaag aan meer dan 1000 hoogtemeters te komen. Daarna wordt de EN 9 ineens autobaan en via een weg door de dorpen kunnen we parallel blijven fietsen tot we weer verder mogen op de EN 9.

Kort na drieën rijden we Sintra binnen, hier is het druk! We worden hartelijk ontvangen in ons Hostel Stay House met Hindoestaanse eigenaren, even later zitten we aan de thee. Sintra was vanaf eind 14e eeuw het favoriete buitenverblijf van de Portugese koningen. Er zijn meerdere kastelen te bezichtigen, maar voorlopig willen we eerst wat rusten. Morgenochtend gaan we er wel een bekijken. We douchen ons en gaan in de buurt koffie drinken en een sudoku maken. Tegen 18:30u eten we Indiaas in een tentje in de buurt. We hebben heerlijk gefietst!

Vanochtend leek de weersverwachting niet zo goed, maar het viel gelukkig mee. Ik ben heel tevreden over mijn fietsprestatie vandaag; 75 km en flink klimmen en dalen. Vooral dat steile dalen vind ik spannend; er was op dat moment best veel autoverkeer, maar het ging goed. Mijn Jan Janssen bevalt prima.

We hebben heerlijk gegeten vanavond. Nu maar hopen dat we ook goed slapen, want achter ons hostel komt de trein langs, wat goed te horen is.

Morgen nog wat bekijken in Sintra en dan naar Lissabon!

1. Tien:
    7 april 2024
    Hoi Eugenie en Wim , heerlijke fietstocht met uitdagingen !
    Oudheden ,Cultuur,Natuur , prachtig !
    Een mooie dag in Sintra , veel plezier op de tweewielers naar Lissabon !
  2. Oene Rozendal:
    7 april 2024
    Goede oordoppen in doen Eugenie!
  3. Anita Baart:
    7 april 2024
    Eindelijk weer bij met lezen. Beetje druk gehad. Fijn om te lezen dat jullie zo genieten van al het moois dat jullie tegen komen.
  4. Dicky:
    7 april 2024
    Het is hier dit weekend dus warmer geweest dan bij jullie!
    Blijf genieten samen

Jouw reactie