Zaterdag 13 april Odeceixe - Lagos, 56 km

13 april 2024 - Lagos, Portugal

We hebben een prima nacht en maken al vroeg ons ontbijt klaar. We hadden afgesproken dat om 8:00 u de fietsenstalling opengaat. Blijkt dat er tóch een ontbijt voor ons klaar staat, wat we niet kunnen weigeren, mevrouw is zo aardig.

Iets later dan gepland fietsen we over een weg met haarspeldbochten het rivierdal uit. Het is al zonnig, maar nog wat fris, het warmt snel op. We fietsen over de EN 120 zuidwaarts. Een genot zo op een heel rustige zaterdagochtend. Er volgt een lange afdaling naar Aljezur aan de Ribeira das Alfambras en dan weet je, het wordt weer klimmen, nu parallel met dit riviertje stroomopwaarts. Pas tegen elven komen we een cafeetje tegen voor onze eerste koffie. We doorkruisen de bergketen Serra do Espinhaço de Cão, die zich ten noorden van Lagos uitstrekt. Via Bensafrim dalen we naar Lagos. Door de straatjes van het centrum vinden we de route naar de jeugdherberg.

Om 12:00 u kunnen we daar de fietsen en de tassen stallen, krijgen vers water en gaan de stad in. Op het Praça do Infante, een plein met een trieste primeur, komen we bij de kust. Op dit plein vond in 1441 de eerste handel in slaafgemaakten van Europa plaats! In de Mercado de Escravos is een klein museum dat dit documenteert. In de schaduw van de oude stadsmuren eten we onze lunch. Daarna lopen we naar het 17e-eeuwse fort Ponta da Bandeira. Hier kunnen we pas na tweeën terecht. We lopen dus door naar het strand of eigenlijk de strandjes die hier beschut liggen tussen metershoge wanden van de kalksteenformaties. Dit soort formaties is ook per boot te bezichtigen, maar dat slaan we over. We drinken koffie bij een Spaans restaurantje binnen de stadsmuren en kunnen dan in het fort terecht. Ooit gebouwd ter bescherming van de haven.

Door de oude straatjes, die heel levendig zijn door de winkeltjes en barretjes en de vele toeristen die er op afkomen lopen we weer naar ons hostel. We kunnen inmiddels inchecken, we rusten wat uit, douchen en regelen de overnachting voor morgen. We maken de zaterdag-sudoku voor we in de Biergarten hier tegenover gaan eten. Even wachten op een plek, daarna bestellen we een lasagne, spaghetti en salade. We raken in gesprek met een Nederlands meisje Ywenne, bezig met een gecombineerde trein- en wandelvakantie. We wisselen veel vakantie-ervaringen uit. Gezellig! En daar draagt de ambiance van deze Biergarten ook aan bij. Het besluit van opnieuw een mooie dag!

We begonnen vanochtend met een twee km lange klim; die uiteindelijk best meeviel. Daarna hebben we heerlijk gefietst.

Lagos is een leuke stad, maar wel toeristisch. De stranden zijn mooi, maar ik vind een strand alleen leuk om te wandelen, niet om er te liggen. Het was leuk om met Ywenne te kletsen en zo hadden we weer een prima dag.

1. ANS:
    14 april 2024
    Geweldige foto’s. Fijn dat het zo goed gaat! Morgen weer een mooie dag gewenst!
  2. Joke:
    14 april 2024
    Strand is leuk om te wandelen schrijf jij.
    Daar sluit ik bij aan.
  3. Alda Joosen:
    14 april 2024
    Mooie herkenbare foto’s. Hier zijn wij afgelopen week ook geweest. Wij vonden die rotsen ook geweldig om te zien.
  4. Anita Baart:
    Fijn, zo'n mooie dag!