Vrijdag 12 april Sines - Odeceixe, 75 km

12 april 2024 - Odeceixe, Portugal

We staan om 6:45 u op, al vóór de wekker afgaat. Het wordt warm, we willen profiteren van de koele ochtend. Het was vannacht heel onrustig op de straat onder ons raam. Veel geroep, later zag ik politieagenten langskomen. We maken ons ontbijt in het keukentje van dit mooie hostel en zijn kwart voor acht op weg.

We dalen af naar zee en volgen daar het fietspad langs de rondweg. Vijf km verder voert een rustige weg CM 1109 vlak langs zee naar het zuiden. Eerst vlak langs het strand, later wat hoger en zien we kliffen. In Porto Covo is het tijd voor een eerste koffie. Het is weer heerlijk weer vandaag, het wordt vanmiddag 28°C, er staat een zwakke zo-wind en het parcours kent alleen geleidelijke klimmen.

In Porto Covo kunnen we niet verder naar het zuiden, omdat een riviertje een diepe kloof heeft uitgesleten, dus een paar km landinwaarts om via de EM 554-1 en de CM 1072 weer op de grotere EN 390 te komen. Vila Nova de Milfontes laten we rechts liggen. Hier is een brug over de monding van de Rio Mira. Hier komen we nog al wat wandelaars tegen die de Fisherman’s trail lopen. Nogal ontmoedigend zo langs de grote weg. Aan de overkant volgt een lange klim op de EN 393 om weer op hoogte te komen. Hier zien we weilanden met bruine koeien. Wat verderop ook nog korenvelden. Op meerdere plaatsen zitten ooievaars op hun nesten.

We snijden af via de EN 393-1 en lunchen om 12:30 u in São Teotónio, in de schaduw van een tankstation. In deze plaats hadden we eigenlijk willen overnachten, maar Odeceixe, 11 km verder biedt meer mogelijkheden. Na onze lunch is het hoofdzakelijk dalen naar Odeceixe dat in het dal van de Rio Seixe ligt, een paar km van zee. Casa Hospedes Celeste heeft om 14:00 u een prima kamer voor ons. De gastvrouw is een héél klein oud vrouwtje dat alleen Portugees spreekt. Ze is heel aardig en we begrijpen elkaar toch wel.

We rusten wat, douchen, doen een boodschap en klimmen het dorpje door naar de graanmolen boven op de helling. We eten op het gezellige pleintje. Om ons heen talrijke wandelaars.

We hebben heerlijk gefietst vandaag, zeker vanochtend toen het nog niet warm was. Buiten Sines kwamen we voor het eerst twee loslopende honden tegen die ons achterna kwamen. Daar ben ik altijd bang voor, maar gelukkig schrokken zij van mijn geweldige gebrul en dropen af. Het was een heel mooie, afwisselende route vandaag en als je dan ook nog in zo’n charmant plaatsje als Odeceixe uitkomt, ben je weer helemaal tevreden.

1. Jolanda:
    Zo is dat groetjes
  2. Oene Rozendal:
    12 april 2024
    Morgen komen waarschijnlijk langs Rogil .
    Vorig jaar hebben wij daar 3 nachten doorgebracht in een B&B.

In Aljezur kun je prima koffie drinken.

Veel plezier morgen.
  3. ANS:
    12 april 2024
    En ineens is het zomer ☀️.
    Wat een prachtige omgeving aan de foto’s te zien.
    Dat van die honden snap ik, doodeng. Maar ik had je wel willen horen, indrukwekkend hoor. Ze dropen af 💪
  4. Josette van der Heijden:
    13 april 2024
    Mooie foto's. Molen doet aan Don Quichot denken, ha ha
  5. Joke:
    13 april 2024
    Na regen komt zonneschijn 28 graden, dat is pittig.
  6. Anita Baart:
    14 april 2024
    Hoe jij dan ook die honden benoemd 😅

Jouw reactie