Woensdag 3 april Coimbra – Leiria, onze eerste échte 70 fietskilometers

3 april 2024 - Leiria, Portugal

Het bleef vannacht op het plein voor ons hostel nog lang onrustig, maar om 7:30 u zijn we al vóór de wekker wakker en om 8:00 u zitten we aan een heerlijk ontbijt. Het is al zonnig, maar nog een beetje fris als we iets voor negenen vertrekken, en heel voorzichtig de met keien belegde straatjes naar de Rio Ceira afdalen. We gaan de brug over en een lange klim op de IC 2 is nodig om weer hoogte te winnen en het rivierdal te verlaten. Wat later volgen we de rustiger EN 1 die parallel loopt. Daarna kruisen we de IC 2 weer om naar Condeixa-a-Velha te rijden.

Hier is nl. bij opgravingen de oude welvarende Romeinse stad Conimbriga ontdekt. De naam Coimbra werd een verbastering van Conimbriga. Er is maar een klein deel van de 13 hectare blootgelegd, maar de baden, de versierde tuin met fonteinen en het verwarmingssysteem tonen de welvaart. Het is een genot om hier in zon te lopen, net als een groep Amerikanen met gids. We praten nog even met een paar leerlingen en ik maak een foto van de afbeelding op hun shirt. Ze zijn ook in Portugal om concerten te geven. Als we in het restaurant koffie nemen, kunnen de lange broeken en het fleeze shirt uit, het is al warm!

Wat later pakken we de IC 2 weer op, druk en tweebaans met een ruime vluchtstrook. Door onze felgele windstoppers zijn we goed zichtbaar. Iets voor Pombal lunchen we in een bushokje, bij het volgende tankstation volgt koffie. Als we hier de Rio Arunca over zijn volgt een heel lange geleidelijke klim om op de hoogvlakte te komen. Daarna is het hoofdzakelijk afdalen naar Leiria. Het ging vandaag nogal op en neer, meer dan 800 hoogtemeters én bijna 70 km wind tegen, maar het was droog en meest zonnig!

In Leiria zien we meteen ons hostel, we rusten even uit en besluiten dan om tóch maar naar het kasteel boven op de heuvel te lopen. De Romeinen en de Moren hadden al op heuvel gewoond. Het kasteel is begin 12e eeuw gebouwd, koning Dinis verbouwde het vanaf 1134 tot een vorstelijk paleis. Er zijn mensen die dit het mooiste kasteel van Portugal vinden. Als we de heuvel opklimmen, vrees ik dat we net te laat zijn, gelukkig is het tot 18:30 u open. Behalve zicht op het kasteel heb je vanuit het kasteel een pracht uitzicht op Leiria onder ons, alleen valt het voetbalstadion wel een beetje uit de toon! We dalen af met twee liften die uitkomen bij de kathedraal.

Als we terug zijn doen we nog wat boodschappen voor het ontbijt van morgenvroeg, rusten nog even en gaan om 19:00 u Chinees eten, hier in de buurt. Heerlijk! Daarna een douche en de dag van ons afschrijven. We voelen dat we wel wat gedaan hebben, maar wát heerlijk dat het weer droog was!

Het was heel fijn om weer te kunnen fietsen. Ik had dit voorjaar pas één keer 60 km gefietst en een paar keer 40 km, dus 70 km met constant wind tegen en behoorlijk wat klimmen was meteen een pittige dag voor mij.

Conimbriga was een mooie opgraving, maar we merken dat we niet meer alles lezen, omdat we inmiddels al vaak opgravingen hebben gezien. Het was toch wel de moeite waard.

Ik moest me wel weer oppeppen om naar het kasteel in Leiria te lopen (ook weer flink klimmen), maar ook dat was de moeite waard. Ik ben heel tevreden over onze eerste fietsdag.

1. Ine:
    Eindelijk blauwe lucht
  2. Tien:
    4 april 2024
    Hoi Eugenie en Wim ,de eerste fietsdag 70km , een uitdaging , wind en hoogteverschillen ...en de Zon met heerlijke temperaturen , na zoveel nattigheid ! Warmte , Energie , Nieuwe Avonturen op de Jan Janssen en Cannondale , Genieten !! Veel Fietsplezier ! Groeten van ons .
  3. Jolanda:
    Het is daar weer heel mooi .het begin is gemaakt. Veel fiets plezier. Groetjes
  4. ANS:
    4 april 2024
    Oh wat fijn!! Eindelijk weer kunnen fietsen.
    Hoop dat er nog veel mooie dagen volgen.
    Het is er indrukwekkend mooi.
  5. Tine:
    4 april 2024
    Fijn dat jullie eindelijk kunnen fietsen!!!
    Heel veel mooie,fiets, dagen en hopelijk eindelijk wat zon.
    Groetjes
  6. Thea:
    4 april 2024
    Fijn weer op de pedalen,zal inderdaad wel weer wennen zijn ,weer veel te zien onderweg,ga zo door..!!
  7. Wilma:
    4 april 2024
    Mooi, daar is ie dan ..... de zon. Fijn dat jullie de eerste 70 km's weg hebben kunnen trappen. Hopelijk blijft het voorlopig zo.
    Veel fietsplezier en geniet van alles wat jullie tegenkomen.
  8. Anita Baart:
    7 april 2024
    Droog en een dappere fietstocht. Trots op jullie!@

Jouw reactie