Dinsdag 2 april Aveiro – Coimbra per trein

2 april 2024 - Coimbra, Portugal

Na een goede nacht staat er een heel goed ontbijt klaar. Voor we vertrekken zeggen we de Fransen nog vaarwel. Het regent al licht als we naar het station fietsen. We kopen kaartjes voor de trein van 10:44 u naar Coimbra. De kaartjes zijn weliswaar goedkoop, als vijftiende in de rij, terwijl er maar drie loketten open zijn is de wachttijd zó voorbij. Een ruim uur verder bereiken we Coimbra, een stad met een rijke historie. We drinken nog een koffie op het station, en plannen hoe we makkelijk in het hooggelegen deel van het centrum kunnen komen waar ons hostel ligt. Dat blijkt een misrekening, want we moeten onze fietsen lopend de meer dan 10% steile straatjes geplaveid met nu natte ronde keien opduwen. Pas boven op het universiteitsterrein (Coimbra heeft een zeer oude universiteit van rond 1140) kunnen we weer fietsen. Soms daalt het nu zó steil dat we uiteindelijk lopend ons hostel Serenata bereiken, naast de Sé Velha, de oude kathedraal.

We stallen onze fietsen en bagage, nog een koffie als ontvangst en we gaan Coimbra verkennen. De Romaanse 12e-eeuwse Sé Velha is zeer sober van binnen met een prachtig uit hout gesneden altaarstuk van Vlaamse Meesters. Hier is in 1185 de tweede koning van Portugal gekroond. Na Guimarães is Coimbra van 1139 tot 1256 de hoofdstad van Portugal geweest. Naast de kerk is een mooie kruisgang.

Daarna dalen we af naar de winkelstraten waar we de Santa Cruz-kerk en het klooster bekijken. De Augustijnen die dit stichtten (1138) waren ook de eerste docenten van de universiteit. De kruisgang hier kent ook een tweede verdieping met een extra kruisgang. Het meeste indruk of verbazing wekt het Santúario (Eng Sanctuary). Twaalf piramidevormige kasten bevatten in totaal tientallen relikwieën van heiligen en bisschoppen. Bizar, hier kunnen weinig kerken aan tippen.

Nu is het tijd om in te checken, te douchen en de universiteit te bezichtigen. Volgens onze gids hebben we tot 18:30 u de tijd. Helaas sluiten de diverse faculteiten al over 20 minuten en de bibliotheek is al volledig volgeboekt. Nog wel een foto van de klokkentoren, van waaruit de studenten al sinds 1733 worden opgeroepen om naar de les te komen.

Als we weer terugkeren naar ons hostel zien we dat er in de buurt om 18:00 u een fado-concert wordt gegeven. We kopen meteen maar kaartjes. In het hostel reserveer ik overnachtingen voor morgen in Leiria en later in Lissabon. Na nog een koffie wonen we het concert bij, waar ook de geschiedenis van de fado in Coimbra wordt belicht. Het blijkt dat ook studenten daar een belangrijke rol in hebben gespeeld, nog iets anders dan corps-gebral! Men sluit af met een port, daarna eten we in de buurt tagliatelle en een heerlijke vissalade. Coimbra is een prachtstad, zelfs in de regen!

We hadden eigenlijk nog meer willen zien (de botanische tuinen en onderaardse gangen en de bibliotheek van de universiteit), maar hadden niet genoeg tijd daarvoor. We hebben behoorlijk wat moeten klimmen en dalen in het oude gedeelte van de stad, leuk, maar soms een beetje glad door de regen.

We zitten in een heel mooi hostel, wat vroeger een kraamkliniek was. Op de muren staan teksten en tekeningen die daarop wijzen.

Het fadoconcert was leuk. De twee muzikanten speelden prima en de twee zangers waren beiden erg goed. Zie video. Alles bij elkaar was het weer een fijne dag. Morgen gaan we fietsen!

1. Eugenie:
    2 april 2024
    De video is niet gelukt.
  2. Ine:
    3 april 2024
    Het lijkt zo stil in de straten?
    Komt dat door de regen of is het toeristenseizoen nog niet begonnen?
    Mag je de fietsen gratis meenemen in de trein?
  3. Eugenie en Wim Huisman:
    Hoi Ine,

Een fiets meenemen kost € 0,50 per fiets in tegenstelling met Nederland waar dit €7 tot € 8,- per fiets is! De tarieven voor de reiziger zijn óók veel goedkoper dan in NL.
  4. Rian:
    3 april 2024
    Wat een mooie, volle dag hebben jullie beleefd!
    En jullie gaan nu richting het mooie weer!
    Veel plezier, ik vind jullie reisverhalen heel leuk om te lezen.
  5. ANS:
    Goeie fietstocht!! Hoop dat t weer zich goed houdt 🤞🤞🤞
  6. Joke:
    3 april 2024
    Tijd tekort om alles te zien.
    Nog een dag erbij plakken

Jouw reactie