Maandag 8 april Lissabon

8 april 2024 - Lissabon, Portugal

Ook hier hebben we goed geslapen. Gisteravond hoorden we nog het lawaai van landende vliegtuigen, vannacht was het rustig. Om 8:30 u zijn we maar met enkele gasten aan het ontbijt. We lezen nog even na wat de opties zijn voor vandaag. We besluiten te voet te gaan en niet de metro te nemen, omdat je zo een beter beeld krijgt van de buurten waar je doorheen loopt.

Ons eerste doel is het Castelo de São Jorge, het van oorsprong Moorse kasteel op de hoogste heuvel van Lissabon! Dat worden drie pittige km’s, eerst dalen we van ‘onze’ heuvel af tot aan de voet, dan volgen een paar honderd traptreden, een enkele roltrap én hellende straatjes voor we boven zijn. Daar komen we in een rij met tientallen wachtenden voor de kassa’s terecht. Kennelijk een populaire bestemming! Vanaf 1150 werd dit fort het verblijf van Portugese koningen. De aardbeving van 1755 heeft veel beschadigd en wat over is zijn vooral de robuuste steenmassa’s van wallen en torens.

Vanaf de wallen heb je een práchtig uitzicht over de monding van de Taag, Lissabon onder ons en de hangbrug die de Taag overspant. In de wachtrij staan we nog even te praten met Rotterdammers die ook Breda goed kennen. We hebben nog nét geen gemeenschappelijke kennissen in beeld. We bezoeken ook even het museum met archeologische vondsten. Kennelijk was deze heuvel al ver voor Chr. bewoond.

Langs de zuidkant van de heuvel dalen we af naar de Sé, de kathedraal van Lissabon. Een Romaanse gevel, de kerk zelf is na de aardbeving ook in gotische stijl hersteld. Hoewel er een dienst is, gaat de toeristenstroom ook door. Op het koor hoog in de kerk is een museum gevestigd, met veel kerkzilver en kazuifels. Om de kerk heen verdringen zich de chauffeurs van tuktuks en nep-oldtimers om toeristen rond te rijden. We eten wat brood en dalen verder naar de Taag. Daar kijken we even bij de aanlegsteiger voor de veerpont naar de overkant (die we woensdag nemen), lopen een stukje langs de Taag tot aan het immense plein Praça do Comércio met symmetrische gebouwen en een grote triomfboog.

Dit deel van de stad is ook van ná de aardbeving, met grote boulevards en een rechthoekig stratenplan. Iets naar het westen bezoeken we de Mercado da Ribeira, een grote overdekte groentemarkt. Die is om 13:30 u weliswaar afgelopen, maar in een van de hallen zitten honderden mensen nog te lunchen. Restaurantjes kom je overigens overál in de stad tegen. Vandaar lopen we naar een volgende trekpleister: de Santa Justa lift in de Rua Santa Justa. In 1902 ontworpen door een leerling van Gustave Eiffel, diende hij om het hoogteverschil tussen het laaggelegen stadsdeel Baixa en het hoge Bairro Alto te overbruggen. Ook hier staan tientallen wachtenden in de rij voor de kassa. Wij bekijken het dus maar van beneden.

We lopen oostwaarts richting Sé voor een ritje met tram 28, de blikvanger die de steile hellingen in de wijk Alfama opklimt. Bij de halte gaat de eerste tram aan ons voorbij, die zit zó mudvol dat er maar één passagier kan instappen. De volgende blijkt leeg, maar vult zich na een paar haltes al snel. We stappen weer uit bij een halte dichterbij ons hostel en lopen de laatste twee km terug. Na wat gerust te hebben, eten we in een restaurantje hier in de straat en zijn rond 20:00 u terug, tijd voor de blog!

We hebben een aardig beeld van Lissabon gekregen vandaag. Omdat we bijna alles te voet gedaan hebben, zie je ook heel veel. Soms liepen we door echte volksbuurten en dan weer door chique straten. Overal zie je terrasjes en wandelende toeristen. Het was ook leuk om bij de Taag te komen. We hadden heerlijk weer om te wandelen, niet te warm, maar wel soms zon. Alles bij elkaar hebben we uren rondgelopen en ik ben blij dat ik dat nog aankan, hoewel het klimmen wat moeizamer gaat. Ik vond het vooral erg leuk om met tram 28 mee te gaan; die rijdt soms door heel smalle straatjes en dan weer vrij steil naar boven of naar beneden. Het was weer een fijne dag.

1. Anita Baart:
    9 april 2024
    Wat zal dit een mooie, vermoeiende dag zijn geweest. Maar ik lees ook dat jullie ervan genoten hebben. Was weer fijn om te lezen.
    Dinsdag weer een leuke dag toegewenst.
  2. Walter Jespers:
    9 april 2024
    Lissabon is een prachtige en gezellige stad, zo te zien. En wat een mooie fotos.
  3. Joke:
    9 april 2024
    Mooie foto’s en een tram die door smalle straatjes rijdt. De wandelaars even aan de kant
  4. Alda Joosen:
    9 april 2024
    Weer prachtige foto’s. Is toch ook genieten in de stad. Voor mij heel herkenbaar. Ik vond dit een geweldige stad.
  5. Jan:
    9 april 2024
    Wat leuk om vast wat indrukken van Lissabon te krijgen door de mooie foto’s.
    Heb ik vast een klein beetje een indruk van wat me in mei in deze stad te wachten.

Jouw reactie