Dinsdag 9 april Lissabon

9 april 2024 - Lissabon, Portugal

Gisteravond is er een groep scholieren aangekomen, we hebben er vannacht niets van gemerkt; de jongens uit de groep stonden al ruim vóór 8:30 u bij de eetzaal te wachten. Wij praten even met een van hun leraressen. Aan het buffet spreken we een Nederlandse vrouw die hier mede een congres organiseert over vroege diagnoses van handicaps bij kinderen. Daarom fietsen we wat later weg over de boulevards in zuidwestelijke richting. We fietsen vandaag naar Belém, een wijk in het westen. Het is weer zonnig en dat blijft zo. Over het fietspad langs de Taag bereiken we de Torre de Belém.

Begin 16e eeuw liet koning Manuel I dit fort bouwen in het water aan de monding van de Taag. Met de kanonnen in het fort kon men de monding controleren. Het fort staat ook symbool voor de Portugese ontdekkingsreizen. We sluiten aan bij de rij wachtenden die zich inmiddels gevormd heeft. Als er tien bezoekers naar buiten komen, mogen er weer tien wachtenden in, over de houten loopbrug die wal en fort verbindt. Het fort is gebouwd in Moorse stijl. Boven hebben we een mooi uitzicht op de Taag en Lissabon.

Als we terugfietsen valt ons het Mosteiro dos Jerónimos op, iets hoger op de oever. Dezelfde Manuel I liet dit klooster in 1501 bouwen en het is een ode aan de ontdekkingsreizen en werd gefinancierd vanuit het ‘pepergeld’, de opbrengst van de specerijen die Vasco da Gama had meegebracht. Vast heel interessant om dit klooster te gaan bekijken, maar er staan zulke lange rijen wachtenden dat we verder fietsen. Even een foto van het enorme monument voor de ontdekkingsreizen voor we stoppen bij MAAT, (Museum of Art, Architecture and Technology) een museum dat bestaat uit een oude energiecentrale gecombineerd met een hypermoderne golfvorm. Helaas is het op dinsdag gesloten.

We volgen het fietspad langs de Taag terug naar het centrum, eten nog ergens een broodje en beklimmen wat later de steile straatjes naar de Feira da Ladra, een vlooienmarkt, deels in een gebouw, deels op het plein er omheen. Een prachtplek, zeker met dit mooie weer. Bij een koffietje bekijken we de mensen om ons heen. De chauffeurs van de tuktuks hebben deze markt ook als bestemming gekozen. Het is weer een avontuur om zelf onze route te vinden door de steil dalende of stijgende straatjes, geplaveid met kasseitjes en daartussen vaak nog tramrails. Tegen drieën zijn we heelhuids terug in ons hostel. Tevreden over weer een mooie dag.

We rusten wat, boeken de volgende overnachtingen en gaan eten in het restaurantje van gisteren.

Het blijft een beetje spannend, fietsen in een grote stad, maar het is ook leuk. Het wegdek is hier niet altijd even goed, dus je moet heel goed opletten. Het fietsen langs de Taag was erg leuk. Het was wel heel jammer dat museum MAAT niet open was, maar ik had daar helaas niet goed naar gekeken, anders waren we gisteren gegaan.

Om bij de vlooienmarkt te komen, moesten we flink klimmen, dit maal te voet, want het was veel te steil om te fietsen. De terugtocht kon Wim wel fietsen, maar voor mij waren sommige weggetjes toch te steil en te hobbelig, dus dan maar weer lopen.

Alles bij elkaar vonden we Lissabon heel leuk en we hebben hier fijne dagen gehad. Morgen gaan we weer fietsen!

1. Alda Joosen:
    9 april 2024
    Mooie foto’s weer van Lissabon. Blijft leuk om jullie verhalen te lezen.
  2. Rian:
    10 april 2024
    De buitenkant alleen van dat museum is al de moeite waard. Fijn dat jullie mooi weer hebben!
  3. Tonnie .:
    10 april 2024
    Weer mooie foto's en de gebouwen zijn ook de moeite waard.
  4. Tonny Lansdaal:
    Mooi verhaal, jaloersmakend! Fijn dat jullie genieten. Hartelijke groet, Tonny
  5. Thea:
    10 april 2024
    Altijd weer genieten van de verhalen en foto's,heb bewondering voor het feit om dagelijks zo'n mooi verhaal te schrijven waardoor we er een beetje bij zijn en meegenieten..
  6. Anita Baart:
    10 april 2024
    Mooie foto's en heerlijk mensen kijken bij de vlooienmarkt....genieten!
  7. Josette van der Heijden:
    Prachtige foto's
  8. Lisette Jansen:
    10 april 2024
    Mooie foto's van Lissabon!

Jouw reactie