4 mei (Topola – Kraljevo, 92 km)

4 mei 2017 - Kraljevo, Servië

Na een heel rustige nacht (het hotel ligt wat verder van de doorgaande weg) staan we om 7:00 u op. Omdat het wat warmer wordt, willen we de koele ochtenden benutten! In dit hotel staat weer een prima ontbijtbuffet klaar. Iets na achten zijn we op weg. Na een heel prettige afdaling, volgen we een riviertje stroomopwaarts. Wel wat klimmen, maar heel ontspannen en toch krijg je het daar al warm van. Na ongeveer 10 km gaat de weg over de heuvelkam lopen, zodat we naar beide kanten zicht hebben op het heuvellandschap rondom ons. Jammer dat het te heiig is om het op foto te zetten. De weinige wind die er is hebben we in de rug. De 37 km ’s tot Kragujevac  verlopen heel vlot, zodat we iets na tienen al aan de koffie zitten, bij een tankstation, omdat we niet door het centrum van deze grote stad rijden. Iets verder kunnen we stukken pizza kopen, heerlijk voor nu en tussen de middag.

Naast de enorme drukte op de uitvalsweg, valt ook de rommel en de chaos op: één grote uitdragerij. Op dit stuk zien we ook het meest agressieve rijgedrag tot nu toe. Rechts passeren, een vrachtauto die ons frontaal nadert, omdat de chauffeur gewoon inhaalt terwijl wij daar fietsen, enz. Het houdt ons wel alert. Eenmaal buiten de stad, wordt het rustiger en valt de weg en het verkeer wel mee. Iets na twaalven lunchen we in een bushokje, een eindje verder drinken we espresso in een klein tentje vlak bij een school. De schoolkinderen hebben veel interesse en moedigen ons aan.

Vanmiddag rijden we door het dal van de Gruža, parallel aan de spoorbaan, bijna vlak, wind in de rug, ik laat me moeilijk temmen. Al om 14:00 u zijn we in Kraljevo. Het restaurant dat kamers verhuurt zit vol, maar verwijst ons naar één straat verder. Prima kamer, douchen en een dutje en daarna rijden we de 5 km naar het beroemde Žiča-klooster , rond 1200 gebouwd door Stefan Nemanja, de eerste koning van Servië. De fresco’s zijn weliswaar beschadigd, maar het klooster is zeker een bezoek waard. Als we terugrijden regent het, in het centrum schuilen we met een espresso op het grote ronde plein. We worden aangesproken door een stel, dat ons “pinnen” hoort zeggen. Een Serviër die al lang in België woont met zijn vriendin. We doen nog wat inkopen voor het ontbijt van morgen, ik maak het verslag op het terras van ons pension en zo dadelijk gaan we een eettentje zoeken.

Het was vandaag weer een heel mooie route. Omdat we veel over de heuvelruggen fietsten, hadden we ook mooie uitzichten. We hebben heerlijk gefietst. Bij het klooster van Žiča liepen nonnen rond, terwijl wij dachten dat het een mannenklooster was.

We eten bij een Italiaans restaurant om de hoek, een soepje, Griekse salade en spaghetti voor de koolhydraten. Een koffie op ons terras na, terwijl het weer gaat regenen. Wederom een prima dag!

1. Wilma:
    5 mei 2017
    Hoi Wim en Eugenie,
    Het is niet nodig te vragen hoe het met jullie gaat, want tussen de regels door lees ik dat jullie er volop van genieten.
    En wij hebben weer van jullie reisverslag genoten, heel leuk om jullie op deze manier te volgen.
    Veel fietsplezier en veel groetjes van Sef en Wilma.