Naam:
Foto’s:
1404
Video’s:

Over ons

De afgelopen jaren hebben we al meerdere fietsreizen gemaakt; In 2017, 2018 en 2019 maakten we de eerste fietsreizen na ons pensioen. In 2020 en 2021 beperkte de Covid-epidemie de mogelijkheden om ver weg te gaan. Met delen van de Hanzestedenroute zijn we wat dichter bij huis gebleven. In 2022 trokken  we er weer per fiets op uit met een tocht in de Westelijke Balkan. Zomer 2023 fietsten we een rondje Ierland. We staan nu op het punt een rondreis in Portugal te maken. Op zaterdag 23 maart a.s. vertrekken we. We wensen jullie veel lees- en kijkplezier. Mogelijk dienen deze verslagen ook als inspiratie.

Opmerking: Het verslag is in eerste instantie een logboek. Sommigen zullen dat saai vinden, je kunt het ook selectief lezen.

Hartelijke groet,

OPMERKING OVER TOEGANG TOT HET VERSLAG:

Als je het verslag opent zie je éérst een regel met de naam van het verslag met rechts daarvan een zwart driehoekje. , de tweede regel geeft een datum en een verhaal. Het kan zijn dat je telefoon of laptop nog is ingesteld op een vorig reisverslag. Klik dan op het driehoekje in de eerste regel. Een overzicht van al onze reisverslagen verschijnt. Kies daaruit voorjaar 2024 als je ons nu wilt volgen, of een van de andere als je geïnteresseerd bent in eerdere reizen.

Over onze reis

Voorjaar 2017

Onze fietsreis start in Frankfurt am Main en voert eerst naar de Donau (Regensburg), vervolgens langs de Donau tot Belgrado en daarna verder via Kosovo en Macedonië naar Athene in Griekenland.

Tot Boedapest laten we ons inspireren door Limes fietsroute 2 van Clemens Sweerman en van Boedapest tot Belgrado door Donau Radweg nr. 4 (Bikeline).

In Athene besluiten we om via de Peloponesos door te rijden naar Albanië. Met de ferry steken we over naar Brindisi. Via Napels rijden we naar Rome, om daarna per trein terug naar huis te gaan.

Voorjaar 2018

Vanaf 25 april fietsen we vanaf Berlijn via Polen en de Baltische staten naar Sint Petersburg. Met de ferry steken we over naar Finland om daarna via Zweden en Denemarken terug te keren. Na zoveel Hanzesteden bezocht te hebben, is Lübeck (met het Hanzemuseum) de stad waar we onze reis besluiten.

Voorjaar 2019

Op 29 en 30 april gaan we met bus en trein naar Oost-Hongarije, vanwaaruit we Roemenië binnenrijden, over routes deels geïnspireerd door de Limesroute, die de grens van het Romeinse rijk aangeeft. Via Moldavië fietsen we naar Odessa (het deel in de Ukraïne per bus), daarna terug naar Roemenië. Dan wordt de Donau een tijdje onze metgezel (Donau Radweg nr. 4). De landschappelijke uitdaging krijgen we bij meerdere tochten door de Karpaten.

24 Juni - 4 juli 2020

Bij Grave pakken we het Nederlandse deel van de Hanzestedenroute op via Zaltbommel en Zutphen naar Noord-Nederland waar dan Corona amper is doorgedrongen. Langs de Nederlands-Duitse grens rijden we via het "Fietserspad" weer terug naar Nijmegen.

10 - 23 sept. 2021

Nadat we een paar weken eerder de Schelde-Rijnroute van Vlissingen tot Breda gereden hebben, vervolgen we die nu naar Venlo en gaan verder oostwaarts tot we bij Soest de Hanzestedenroute weer oppikken. Dit keer rijden we het laatste deel tot Grave. Voor Eugenie is dit weer de eerste fietstocht na haar heupoperatie. Ze is weer terug!!

Voorjaar 2022

Op 5 en 6 april gaan we per trein naar Triëst, van waaraf we de "Balkan Kust route" (Erik van den Boom) volgen tot Tirana. Wat meer het Albanese binnenland in pikken we de route "Dwars door de Balkan" (Gerrit Koelewijn) op die ons via Sarajevo en Zagreb naar Ljubljana voert.

Zomer 2023

Op 12 juli vertrekken we via Engeland naar Belfast voor dons  "rondje Ierland".  Zes weken fietsen met prachtige groene landscha én .. regelmatig een regenbui. Ter afwisseling historische steden zoals Belfast, Limerick, Cork en natuurlijk Dublin. Oo deze reis was weer de moeite waard!

Voorjaar 2024

Op 23 maart vertrekken we met de auto naar Portugal. Twee dagen later starten we onze fietsroute in Chaves in Noord-Portugal. Ons plan is via de westkust over Braga, Porto en Lissabon naar het zuiden te fietsen. Daarna volgen we de Algarve naar het oosten tot bijna bij de Spaanse grens om dan door het binnenland weer noordwaarts te fietsen.

Bezochte landen

Wij hebben 36 landen (15%) bezocht:

Albanië, België, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kosovo, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Moldavië, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Rusland, Servië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden.