9 mei (Ferizaj Uroševac – Tetovo, 69 km)

9 mei 2017 - Tetovo, Macedonië

Omdat ons motel wat verder van de M-2 afligt, hadden we vannacht geen last van autolawaai. Als we wakker worden is de lucht nog wat grauw, de verleiding om een kwartiertje langer te blijven liggen, anderzijds, zolang het droog is moeten we daar gebruik van maken. We maken ons ontbijt en ik ben nog wat aan het prutsen met de achterrem van mijn fiets. Het kost wat tijd om de remblokjes wat bij te stellen, en omdat we straks de bergen ingaan moet alles weer in orde zijn.

We houden de eerste 17 km de M-2 aan. Druk, maar gelukkig is het droog. Bij Gornia Gabrica komt er een splitsing: óf rechtstreeks naar Skopje via de M-2 die alleen maar drukker wordt en waar het altijd afwachten is of je er mag fietsen, óf een rustige weg de bergen in die naar een andere grensovergang en naar de Macedonische stad Tetovo voert. We kiezen de laatste. Een paar uur géén uitlaatgassen, maar een weg door de bossen. Bij de splitsing wordt druk aan de weg gewerkt. Wij drinken onze eerste koffie in een cafeetje waar veel wegwerkers komen.

Het klimt heel voorspoedig, het blijft gelukkig droog en het is heerlijk rustig. We hebben ons ingesteld op een klim van 21 km van 4 á 6 %, maar al na 12 km komt de top bij een driesprong. Er is een restaurant waar we iets na elven stukken pizza willen bestellen als tussendoortje. We hebben niet in de gaten dat de oven nog moet worden aangemaakt en de pizza nog gebakken moet worden. Nu is geduld oefenen een groot goed (en ik denk dat me dat ook steeds beter lukt) maar een half uur wachten terwijl de lucht dreigender wordt is voor ons toch een uitdaging. Uiteindelijk komt die en eten we een paar stukken en de rest is voor onderweg. We dachten nu nog 9 km te moeten klimmen tot de grens, maar van hieruit is het één afdaling naar de beide grensposten. Ook deze grens: heel rustig en vriendelijk.

We rijden nu over de flank van de bergrug, Šar Planina, die de grens vormt van Albanië van Macedonië. Op de hoogste toppen (boven de 2000 m) ligt nog sneeuw. De weg daalt heel geleidelijk naar Tetovo, het reisdoel van vandaag. Als we  in heel drukke straatjes verzeild raken, horen we dat we al in de plaats zijn. Er staat namelijk niet eens een plaatsnaambord. Je merkt het vooral omdat er in de grotere plaatsen agressiever gereden wordt. We vinden snel een hotel, waar ze geen plattegrond hebben, er is ook geen Toerist Informatie. Dan zoeken we maar op internet waar de reden van ons bezoek aan Tetovo liggen.

Doel 1 is de zogenaamde beschilderde moskee, gebouwd in 1459, maar 100 jaar geleden opnieuw opgebouwd en van buiten en binnen geheel beschilderd. Als we er komen kan bij Eugenie het hoofddoekje afblijven, we worden persoonlijk door een gids rondgeleid die buiten al zat te wachten.

Doel 2 is het derwishklooster Arabati-Baba-Tekke, het laatste actieve derwish-klooster  (van de Islamitische Bektashiorde) van Macedonië. Wij zien niet zoveel activiteit, maar wel prachtig bewerkte gebouwen in een mooie tuin met cipressen.

Tetovo wordt wel de hoofdstad van de Macedonische Albanezen genoemd, omdat hier 70 % etnisch Albanees is. Ook deze stad is weer een toonbeeld van chaos, waar uiteindelijk toch alles zijn gang gaat. Het blijft wennen, maar is ook wel leuk, voor iemand die de planning en control van Nederland gewend is. Terug in het hotel kunnen we nog even de finish van de Giro op de Etna bekijken voor we lopend weer het centrum ingaan om te eten. Door honger overmand, wordt het een snelle salade en kipshoarma, prima. Op het centrale plein nog een espresso, ook hier rijden kinderen in elektrische autootjes rond.

Het was vandaag weer een prima fietsdag. De klim in de bergen was heel mooi en goed te doen, daarna was het heerlijk dalen. Het was fijn weer zonder al het lawaai van auto’s te zijn. Het zat de hele dag tegen regen aan, maar het is droog gebleven. Boven de bergen hingen heel donkere wolken en tussen de bergen was het heel heiig.

Tetovo is weer een drukke stad, maar wel aardig. Als je je auto niet gewoon kunt parkeren, dan parkeer je gewoon dubbel of je zet hem dwars op het trottoir. Ook hier rijden weer erg veel auto’s en taxi’s.