10 mei (Tetovo – Skopje, 55 km)

10 mei 2017 - Skopje, Macedonië

Omdat we vandaag maar een korte route rijden, slapen we een half uurtje uit. Om 8:00 u staat er een zéér compleet ontbijtbuffet klaar. Opvallend dat er in zo’n groot hotel maar weinig gasten zijn. Als we willen vertrekken, vraagt de hotel-manager of ze met ons op de foto mag. Het is nog wat fris (12 °C.) maar het zal vandaag droog blijven en gaandeweg laat de zon zich ook zien. Maps.me helpt om via kleine weggetjes op een weg uit te komen parallel aan de autobaan, waarover we vrij soepel, met een beetje tegenwind richting Skopje fietsen.

Ons eerste doel is de Matkakloof, ongeveer 15 km ten westen van Skopje. In het laatste dorp is het weer slalom rijden (wij niet alleen, ook de auto’s) tussen de gaten in de weg, soms met een doorsnee van een meter en 10 cm diep. Nog een klimmetje en dan rijden we de kloof in die de rivier de Matka hier heeft uitgesleten. Tegen elven zitten we hier aan de koffie te kijken naar sporters uit diverse landen die met hun kano’s aan het trainen zijn op een stuk van de kolkende rivier. Hier wordt namelijk over twee dagen het Europees kampioenschap wildwatervaren gehouden. Daarna fietsen we nog wat verder stroomopwaarts tot aan de stuwdam. Daar staan veel beveiligers bij het hotel (voor de bobo’s of de sporters?). Samen met talloze taxi’s die hier af en aan rijden, klimmen we naar de hoogte van het stuwmeer. We wandelen nog wat verder over een pad dat hier in de bergwand is uitgehakt om ook foto’s van de rest van de kloof te kunnen maken. Prachtig, en zo vroeg in het seizoen nog heerlijk rustig.

Via de flanken van de heuvel waar ook het gigantische ijzeren kruis staat rijden we richting Skopje. Eerst nog met het idee het klooster Sv. Pantelejmon te bezoeken, maar dat slaan we nog even over. De weg gaat geleidelijk over in de doorgangsweg door Zuid-Skopje en vrij gemakkelijk bereiken we de jeugdherberg die ik al had uitgezocht. Er is plaats; de kamers ademen een beetje een kloostersfeer. Nu eerst een dutje, douchen en dan op de fiets het centrum in. Van het oude Skopje is na de aardbeving van 1963 niet veel meer over. De stad wordt in sneltreinvaart gemoderniseerd en grootser gemaakt, met een gigantisch Alexander de Grote-beeld, een triomfboog en zovéél andere beelden, die er uitzien of ze van kunsthars gemaakt zijn. Ze missen het patina dat oude bronzen beelden zo mooi maakt.

Via de stenen brug gaan we naar de grote bazaar op de andere oever van de Vardar. Daar nemen we weer de tijd om bij een espresso de omgeving en de voorbijgangers te bekijken. Kortom, echt landen in Skopje. De Boulevard wordt hier overdekt door een heel brede trap, bijna een tribune in aanbouw. Een stuk of tien bouwvakkers is er aan het werk, nou ja werk? De helft geeft leiding aan de andere helft en na vijf minuten vegen moet er weer even pauze worden gehouden, althans dat beeld krijgen we. Tegelijkertijd zitten er ook hier grote gaten in de straten. Er is dus veel aandacht voor het grote gebaar (o.a. de grote standbeelden) en weinig voor de details (onderhoud van het bestaande).

Het is een heel grote bazaar, waar je  makkelijk in kunt verdwalen. We zien maar een deel. Vaak gaan winkel en werkplaats samen: ook hier weer veel trouwjurken en jurken voor andere gelegenheden, leerbewerking, kappers, eettentjes enz.  Een waar doolhof vormt de overdekte groente-, fruit- en kaasmarkt. In dit gebied liggen volgens de folder ook musea. Bij de Suli An gaan we een kijkje nemen. Het zou een museum over de geschiedenis van de bazaar moetenzijn. Beneden zijn er kunstenaars gehuisvest, boven staat het leeg. Een oude hamam, de Chifte Amam, staat ook leeg. Via een nieuwe brug versierd met standbeelden van bisschoppen uit Skopje ’s geschiedenis, gaan we weer terug.

We eten in het restaurant naast de jeugdherberg, jammer dat het in de kelder is. Later gaan we verderop in de straat nog een koffie drinken. Nog even uploaden en overwegen of we morgen hier blijven of na het bezoek aan de burcht toch vertrekken.

We hebben vandaag weer een heel afwisselende dag gehad. De Matkakloof was heel mooi. Skopje wil heel mooi zijn, maar alles is nogal overdreven groot. De sfeer in de stad is heel prettig. De grote bazaar  is op Istanboel na de grootste van de Balkan. Het was heel leuk om hier rond te wandelen.