1 mei (Beška – Belgrado, 68 km)

1 mei 2017 - Belgrado, Servië

Na een redelijke nacht (toch de koelkast maar uitgezet die tekens aansloeg!) geeft de blauwe lucht vertrouwen. Het wordt weer een prima fietsdag! Het ontbijt laat wat op zich wachten, het komt in etappes, 5 minuten wachten, thee, 5 minuten wachten, brood, 5 minuten wachten, een veel te grote omelet, daar was tijd voor nodig!

We hebben vandaag drie opties qua route: 1. De directe drukke weg 22.1 nemen die rechtstreeks naar Belgrado voert, 2. Aan de andere kant van de autobaan vanaf Krčedin een op de kaart kaars­rechte landbouwweg nemen die ook snel naar het doel voert, of 3. vanuit Krčedin de beschreven route te volgen die in een grote boog met de Donau mee naar het doel gaat. We proberen 2., maar dat blijkt na een km een karrespoor. Dus optie 3. De wind staat behoorlijk tegen, maar de weg­kwaliteit is goed in het begin. Van de weg blijft op den duur niet meer dan één rijbaan, met aan onze kant een extra gravelstrook over. Voor alle tegenliggers moeten we de gravelstrook op.

In Surduk drinken we koffie op een terras in de zon. Een oudere man staat in het Servisch tegen ons te praten, aangeven dat wij hem niet verstaan helpt niet , hij gaat maar door! O.a. over het stand­beeld aan de overkant van de weg. Hij is wel heel vriendelijk. Dat geldt trouwens voor bijna alle mensen die we tegenkomen: als fietser wordt je hier gegroet. Opvallend vaker dan in Hongarije en wat we van Polen gewend zijn.

Vanaf Batajnica volgt de route de 22.1, die gelukkig rustig is vanwege 1 mei. In dat plaatsje kopen we ook nog een sandwich bij een bakkertje. De wind vraagt wat inspanning, maar verder bereiken we heel relaxed de brug die ons over de Save, een zijrivier van de Donau, het centrum van Belgrado invoert. Na even navragen, wandelen we iets later door de Kneza Mihaila, dé winkelstraat, met duizenden anderen. Iedereen is vrij, het is mooi weer (25°C.), dus wat wil je, heel Belgrado amuseert zich. Vrij snel vinden we een hostel, het Down Town Central hostel. De ontvangst is allerhartelijkst. Jelena is een beetje jaloers op onze fietstocht. We krijgen een grote kamer, zodat we daar óók de fietsen kunnen stallen. Ook nu valt me de kanteling op dat je op het ene moment nog niet weet waar je zult overnachten en een kwartier later ergens helemaal thuis bent! Dat vind ik een belangrijke charme van reizen, waarbij we veel aan het toeval overlaten. Na douchen en een espresso gaan we het centrum in.

Bestemming nr. 1 in Belgrado is Kalemegdan, het park met de grote burcht op de plek waar de Save in de Donau stroomt. Echter niet zozeer om de burcht te bekijken of te fotograferen, maar vandaag alleen om er twee van de velen te zijn. We lopen wat rond, maken op een bank een puzzeltje, ik val nog in slaap. Daarna hebben we dorst. We lopen naar Skadarska, een idyllisch kunstenaarsstraatje, met veel restaurants en barretjes. Na een pilsje zoeken we een restaurantje voor een salade, pizza en lasagne. Terug in het hostel, hebben we nu tijd voor het verslag en om te kijken wat we morgen gaan bezoeken.

Het fietsen ging goed, maar het was wel weer werken vanwege de wind. Er reden gelukkig bijna geen vrachtwagens op de weg, vanwege 1 mei, dus de stad binnenrijden ging goed. Het blijft bijzonder, zo’n grote stad op de fiets inrijden.