30 april (Bačka Palanka - Beška, 81 km)

30 april 2017 - Beska, Servië

Van de ene kant is er vanochtend de verleiding een beetje uit te slapen – Novi Sad is toch maar 40 km – maar als we naar buiten kijken is het al een stralende dag, dus geen uitstel, beneden moeten we kiezen, het wordt een continental breakfast, en dat interpreteert men als een typisch Frans ontbijt, met brood en alleen honing en jam en thee. Voor wat we inmiddels gewend zijn, nogal sober. We praten nog even met de eigenaar over het kinderfeestje van gisteren en onze reisplannen.

We volgen de 7, opnieuw met de wind in de rug. Omdat het zondag is, is het vrij rustig; de soms kapotgereden wegkanten zijn niet altijd even goed om te fietsen. Al na 20 km hebben we een koffiestop bij Begeč, bij een tankstation, heerlijk buiten in de zon. Vanaf de volgende plaats, Futog, volgen we de fietsroute weer over de dijk langs de Donau. We benadrukken naar elkaar toe dat het zo prettig is om daar te fietsen. Een mooi uitzicht op de oeverbosjes, soms op de Donau en op de achtergrond zien we de bergrug in het nationale park Fruška Gora, die hier uit het vlakke land oprijst (waar we eventueel ook over de kam hadden kunnen rijden). Deels door de stad en deels langs de oever (we stoppen nog even om een foto te maken van het fort aan de overkant en de door de NAVO in 1999 kapotgeschoten brug) rijdend, bereiken we het centrum van Novi Sad. Op Trg Slobode, het centrale plein, genieten we van de relaxte sfeer, de omstanders, de espresso en de omgeving.

We hebben beiden het idee om vandaag niet hier te blijven, maar nog een dertigtal  km verder te fietsen. Eerst doorkruisen we nog wat straatjes in het centrum, en wandelen door de hoofdstraat, daarna gaan we de brug over naar de vesting Petrovaradin. Met vele anderen gaan we over de kasseitjes naar boven. We wandelen er rond, met een prachtig uitzicht op Novi Sad en de Donau en de door Vauban ontworpen vestingwerken. As we weer beneden zijn, lunchen we op een bankje bij een kerkje.

Ons laatste doel voor vandaag is het Servisch Orthodoxe klooster Krušedol. De hoofdweg 21 voert ons met een 4 km lange klim de bergrug op; het stinkt wel een beetje door de uitlaatgassen. Een paar km verder zien we eerst het rode poortgebouw. Wandelend door de kloostertuin bereiken we de kapel, het enige gebouw dat we van binnen kunnen bekijken. Er zijn prachtige iconen en beschil­derde wanden. We kunnen het niet goed bekijken omdat er vooraan een priester gebeden uitspreekt voor gelovigen die zich tot hem wenden. Een half uurtje later zijn we in Beška, waar we pension Park al gereserveerd hebben. Er staat ons al iemand op te wachten!

Om 16:00 u kunnen we ons op onze kamer installeren, maar omdat er een doordringende rioollucht hangt, vragen we toch om een andere kamer. We douchen, doen een dutje en gaan daarna beneden eten. Er is heerlijke vissoep van riviervis, voor beiden een salade en frites maken de maaltijd compleet. We zijn heel tevreden over deze dag!

We hadden vandaag een heel leuke dag. De route was heel afwisselend en Novi Sad is een mooie stad. Bij de torenklok bij het fort zijn de wijzers verwisseld, want dan konden de schippers op de Donau makkelijker aflezen hoe laat het was. De klok wordt “de dronken klok” genoemd, omdat hij bij slecht weer achter en bij goed weer voor loopt.

Omdat het fietsen zo goed ging, hadden we ook genoeg tijd om bij het klooster  Krušedol te gaan kijken. De kapel was heel mooi, jammer dat we binnen geen foto’s mochten nemen. Morgen fietsen we naar Belgrado!

1. Frens Hoornick:
    1 mei 2017
    Leuk te zien waar jullie allemaal komen. Je kunt altijd nog reisgidsen gaan schrijven Wim ! Hele goede verdere reis gewenst !