27 mei (Athene – Oud-Korinthe, 95 km)

27 mei 2017 - Athene, Griekenland

Het geluid van de liftdeur stoort me vannacht in mijn slaap, maar we starten toch redelijk uitgerust. De Chinese dames zijn al vertrokken als we ons ontbijt maken. Het is al zonnig als we vertrekken; de route in omgekeerde volgorde van de aankomst afgelopen woensdag: van de Boulevard Peiraios, naar de Iera Odos, de uitvalsweg de stad uit. Het is er nu véél rustiger. De mensen die uit de vuilnisbakken nog verkoopbare dingen verzameld hebben, vallen op met hun karretjes. Mogelijk op weg naar een rommelmarkt. Met de bedelaars en de verkopers van papierenzakdoekjes zijn dat de tragische voorbeelden van het ontbreken van een goed sociaal vangnet.

Iets verder gaan we de A8 weer op; nu met een bredere vluchtstrook en grotendeels dalend naar zeeniveau. We moeten er wel enorme waterplassen trotseren van een verstopte afvoer of een gebroken waterleiding. In Elefsina is het tijd voor een espresso en een sandwich. Iets verder komen we op de oude weg, meest langs de kust, naar Korinthe. Een mix van bedrijven, olieraffinaderijen, soms ook ongerepte kuststroken, ook veel campings, maar bijna altijd met een mooi uitzicht op zee.

In Kineta stoppen we bij een bakkerswinkel; de beste plek om espresso te drinken. Mevrouw zou ook graag fietsen zoals wij, alleen ze durft niet. Met de wind schuin van achter en een temperatuur rond de 25°C. is het heerlijk om te fietsen en we vorderen goed. De Peloponnesos wordt steeds groter aan de horizon en tegen enen staan we op de brug over het beroemde kanaal. Toch ook even een fotootje en dan verder naar Korinthe. We doen er een stukje sightseeing, maar de stad kan ons niet bekoren. We moeten even zoeken om de stad weer uit te komen naar een weg die de autobanen kruist. Dat lukt en via een goed, zeer rustig weggetje gaat het richting Oud-Korinthe.

Bij de Taberna die kamers verhuurt, zou het vol zitten (???), nu zitten we bij Marinos Rooms, een prima plek. We laten onze bagage achter en gaan direct naar de archeologische vindplaats. Een Dorische tempel van Apollo, een theater en een agora getuigen van het grootse verleden van oud-Korinthe op een heel strategische plaats op de Peloponnesos. Na afloop drinken we ergens espresso met uitzicht op de Golf van Korinthe. Daarna kan ik via internet de ontwikkelingen in de Giro nog volgen, we douchen ons en ik schrijf het eerste deel van het verslag. Het is een beetje toeval dat we besluiten om hier te gaan eten. Iets na zevenen kunnen we er terecht. Geen a la carte, maar er zijn een aantal gerechten klaargemaakt, die er allemaal zo lekker uitzien dat we niet kunnen kiezen. Dus krijgen we van alles wat voorgeschoteld: gebakken paddenstoel, een auberginegerecht met kip er in, moussaka, zoete paprika’s gevuld met kaas, grote witte bonen in een tomatensaus, pasta met rundvlees. Alles zó lekker, toch kwam er nog watermeloen en cake in likeur gedrenkt met ijs na. Een héérlijke maaltijd; een prima avond.

Ik had me voorbereid op een dag hard werken op de fiets, want volgens het weerbericht zouden we wind tegen hebben en kans op regen. Dat viel heel erg mee: de wind stond goed en we hadden geen regen. De route was veel mooier dan ik verwacht had, heerlijk langs de zee en overal  veel bloeiende planten en zelfs bloeiende cactussen.

De archeologische vindplaats was mooi en heel rustig en ook het museum was heel aardig. Het eten was echt heerlijk. Het was weer een heel fijne dag.

1. Cilia en Ad:
    28 mei 2017
    Wat een prachtige reis. Door het verslag is het alsof we op de bagagedrager meerijden.