24 mei (Thebe – Athene, 78 km)

24 mei 2017 - Athene, Griekenland

Een redelijke nacht, Athene zit toch al in onze hoofden. Na een goed ontbijt, doet de beheerster van het hotel ons uitgeleide, belangstellend hoe we alle tassen op de fiets vastzetten. We klimmen de stad uit en even later komen we op de doorgaande route E962. Het is niet zo warm, de wind staat goed, de weg is voorlopig rustig en we hebben een prima fietsstrook. Dus kunnen we ons op de afdaling naar het dal, de klim na Erithres over Mont Pastra en de regelmatige klimmetjes over uitlopers van de heuvels concentreren. Bij Pournari drinken we onze eerste espresso en snoepen van een lekker stuk aardbeigebak. Niet te lang, want de lucht is dreigend.

Als we wat verder zijn, gaat het een klein beetje  regenen, maar we trekken vooral onze jacks aan omdat de weg  er al nat is van een eerdere regenbui. Er volgt een heel lange afdaling naar zeeniveau ; we eten op een bankje in Elefsina. Het doorgaande verkeer heeft inmiddels de autobaan genomen. We stoppen als de weg langs de zee (de Golf van Elefsina) voert, geen strand, maar bedrijven­terreinen. Hierna wordt onze weg, de A8, steeds breder (2 x 2 á 3 rijstroken) en drukker, maar meestal is er een strook naast of nemen we de meest rechtse baan. Als we het stedelijke gebied van Athene inrijden, begint er een invalsweg, de Iera Odos, die dezelfde richting uitgaat als de “autobaan” van zojuist, maar rustiger is. Daar drinken we bij een tentje dat maaltijden bezorgt nog een espresso. De bezorgers op hun brommers komen en gaan.

We houden de Iera Odos aan door verschillende stadswijken, telkens goed oplettend, want er wordt niet erg op fietsers gelet. Openslaande autodeuren, wegrijdende auto’s, krap passeren, het is heel gewoon. We vinden dit een prima weg om Athene binnen te rijden, want op de T-kruising aan het eind: staan we in een directe zichtlijn met de Acropolis. We rijden om het station in de wijk Kerameikos en komen nu op nieuw aangelegde wandelboulevards, die verschillende  archeologische vindplaatsen met elkaar verbinden. Voor de toeristen en de souvenirstalletjes, de place to be! We rijden door tot de plek waar ons hostel zou moeten zitten, maar het blijkt in de buurt onbekend. Bij de VVV aan de voet van de Acropolis scoren we een betere plattegrond, een lijst met andere hostels én informatie over Documenta 14, bekend uit Kassel, maar nu met een dubbelprogramma Kassel – Athene. Wie weet kunnen we daar ook nog iets van zien.

Ik ben de drukte qua toeristen al beu, dus we kiezen de internationale jeugdherberg die ten Noorden van het oude centrum ligt. Ik bel, er is plaats. Met plattegrond en Maps.me vinden we onze route. De fietsen gaan er meteen naar de kelder; wij naar vijfhoog. Een prima kamer. Douchen, wat administratie en daarna drinken we in de buurt een espresso, ik schrijf mijn verslag en we besluiten er te blijven eten: salade, gebakken vis en spaghetti, prima! Nu nog uitzoeken wat we morgen zoal gaan bekijken.

Vannacht was ik toch wel even bezig met het fietsen naar Athene, ik was bang dat het erg druk zou zijn. Dat was het ook, maar het was best te doen. Ik ben blij dat we toch fietsend Athene binnengekomen zijn en niet met de trein. Het was wel leuk om meteen bij de Acropolis uit te komen, die gaan we morgen uitgebreider bezoeken.

1. Tom vos:
    24 mei 2017
    Hoi Wim en Eugenie

Wat een prestatie! Fantastisch dat jullie in Griekenland zijn gekomen. Op naar Athene.
    Hoe het is trouwens in Griekenland? Zien jullie iets van de crisis?

In Nederland gaat alles goed. Wij zijn ook in de ban van het fietsen; Tom Dumoulin en de Giro. Met de hele familie kijken we naar de samenvattingen.
    Op school zijn de drukke weken gestart. Wim, geniet er lekker van!

we wensen jullie nog een goede reis
    groeten
    esther en tom