23 mei (Delphi – Thebe, 91 km)

23 mei 2017 - Thiva, Griekenland

We slapen goed, hoewel de nacht iets te kort was. We ontbijten in het restaurant een paar deuren verder. Eerst denken we dat het een soort Frans ontbijt wordt met alleen zoetigheid, later worden er ook nog eieren en worst en kaas gebracht. De koude, te hard gekookte, eieren laten we maar staan. Al om 8:15 u zijn we bij het museum, het is er nu nog rustig. Het is gewijd aan alle vondsten tijdens de opgravingen, en dus vrij sterk aan deze vindplaats gekoppeld. Veel standbeelden, friezen van de tempels, maar ook offergaven en siervoorwerpen. Prachtig! Als we er weg gaan staan er inmiddels verschillende groepen te wachten om naar binnen te gaan.

Het is weer zonnig en nog niet te warm als we de klim van gisteren voortzetten naar Arachova. Dit is een wintersportplaatsje, vanwaar wegen hoger de Parnassus opgaan. We hebben onze eerste espresso verdiend en nemen even de tijd op een terras. Direct buiten het dorp begint een kilometerslange (bijtrap)afdaling, dat werkt een beetje als een roes. Rechts van ons blijven een heuvelrug, links steeds vlakker land. We lunchen in Livadia, met een sandwich en wat eigen brood. De stukken pizza die over waren van gisteren hadden we inmiddels al op.

Zoals vaker de afgelopen dagen is de wind weer gedraaid en toegenomen, de temperatuur is ruim boven de 30°C. Het gaat dus nog een tijd heel gestaag tegen de wind in. De weg is goed; het is niet al te druk, dan is het gewoon rustig blijven en op tijd pauzeren (In Allartos met cola en koek). Half vier stijgen we Thebe in. De ontvangst in Hotel Dyonisos is hartelijk; wat kan een flesje koud water heerlijk zijn! We douchen, halen wat slaap in, drinken nog wat op een terras en lopen dan naar het archeologisch museum.

Anders dan Delphi, dat voor de opgravingen verplaatst is, liggen de oudheid hier in Thebe tussen en onder de huizen. Het museum is bijvoorbeeld over oude resten heen gebouwd. In de kelder is een glazen vloer, waaronder je de oude fundamenten kunt zien. We zijn zeer onder de indruk van de goede documentatie bij de vondsten, die zeer ver terug gaan in de tijd en chronologisch worden gepresenteerd. Een belangrijk deel van de collectie gaat over grafmonumenten; rondom Thebe zijn er meerdere oude begraafplaatsen (geweest). We vinden dit museum echt een aanrader!

We eten ergens een salade en wat frites en verkennen het centrum, dat erg rustig is, nog een beetje. Hier nog geen horden toeristen!! Iets eerder dan gisteren maak ik mijn blog. Vandaag had twee gezichten: de ochtend met het museum, de rit door de heuvels met mooie uitzichten en vanmiddag meer het stug doorgaan tegen de wind in, met een zeer mooi museum als besluit.

Het was een museum-dag vandaag, allebei archeologisch, maar toch verschillend. Het fietsen vanochtend ging uitstekend en de route was heel mooi, vanmiddag was het harder werken en de route wat saaier, maar zoals Wim al schreef: gewoon stug doorgaan, dan kom je er wel. Hier bloeien de oleanders overal uitbundig, thuis proberen we er ook altijd wat bloemen in te krijgen.

Morgen naar Athene!