24 april (Esztergom – Boedapest, 73 km)

24 april 2017 - Budapest, Hongarije

Na een prima nacht, wacht ons een degelijk Hongaars ontbijt, met worst en twee gebakken eieren per persoon. Als we vertrekken is het nog wat betrokken en fris, maar het klaart snel op. De NW-wind is ons vandaag opnieuw gunstig gezind. We nemen het fietspad direct langs de Donau, heerlijk rustig, mooie uitzichten, soms door de oeverbossen, begeleid door vogelgefluit. Na een km of zes gaat dat pad langs route 11 lopen, die we ook gisteren gevolgd zijn. Ook dat is goed te doen; er is nauwelijks verkeer.

Onze eerste stop volgt  in Visegrad, waar we foto’s maken van de ruïne van het kasteel (koninklijk paleis) uit de 11e eeuw en onze eerste koffie drinken. We vervolgen de route tot Szentendre, waar in de afgelopen eeuwen veel kunstenaars zijn neergestreken, maar wat nu vooral een vicieuze cirkel is: er komen zoveel toeristen omdat er zoveel stalletjes zijn, een grote braderie! En er zijn zoveel stalletjes omdat er zoveel toeristen komen! Er zijn overigens ook veel kerken, wij wilden de Grieks Orthodoxe kerk bekijken met prachtige iconen. Helaas was die gesloten.

Was de weg vóór Szentendre nog smal en rustig, nu is het ineens een vierbaansweg, met bijbehorende drukte. We snappen niet waar al die auto’s vandaan gekomen zijn. De enige oplossing is dat het toeristen van en naar Szentendre zijn! Omdat we niet op de weg mogen zijn we blij met de stukken waar een fietspad is, we lunchen even bij een waterski-plas, maar een groot deel van de route rijden we op en af over het voetpad. We vorderen gestaag naar Boedapest, het fietspad wordt ook weer beter! Rond 14:00 u passeren we de parlementsgebouwen op de andere oever (Pest), en gaan via de kettingbrug de Donau over.  Bij een toeristisch informatiestandje scoren we een platte­grond. Er lijkt ook hier geen centrale VVV te zijn. Ook al heeft de jongen ons aangegeven waar hostels te vinden zijn, wij vinden ze niet meteen. Bij Maverick hebben ze morgen wel plaats, maar helaas is het nu volgeboekt. Ze verwijzen door naar Wombats, waar ze voor één nacht een kamer hebben. Oké, dan zien we morgen wel verder. Het blijkt een zéér groot hostel met op de muren van de gang afbeeldingen van beroemde Hongaren, zoals Rubik met zijn kubus en Pulitzer met zijn prijs.

Eerst een dutje (ik val als een blok in slaap!), douchen en dan gaan we te voet de stad in. Ons eerste doel is de grote markthal, waar van alles te koop en te eten is. We kunnen er nog net koffie drinken, want het loopt tegen sluitingstijd. Via de Donaupromenade verder naar het VVV-standje en zo komt ons kringetje rond. We eten in een Hongaars restaurant, in de straat van ons hostel. Hoewel we ons eten kunnen aanwijzen, is het vlees dat ik kies een miskleun: alleen maar botten en vet! Voor de rest oké. Nu terug naar het hostel om ons verhaal te schrijven.

Het fietsen ging weer goed. De binnenkomst in Boedapest was nogal rommelig, maar het is toch weer leuk om hier te zijn. We zijn hier een jaar of twintig geleden met Leon en Niels geweest.  Inmiddels is het heerlijk weer geworden. Boedapest is een grote stad met veel verkeer. De auto’s geven ons als fietsers niet veel ruimte, dus we fietsen regelmatig op het trottoir. Tijdens onze rondwandeling zien we verschillende zwervers die hun slaapplaats ergens in een portiek hebben. Morgen gaan we Boedapest verder bekijken.

1. Oene:
    25 april 2017
    Hallo Wim en Eugenie,
    Ik lees voor de eerste keer jullie blog- ik had de link niet- en krijg gelijk zin om te fietsen!
    Dat Wim na slechts 73 km fietsen s'middags al in slaap valt, geeft overigens wel te denken.

Moeten jullie niet een keer naar het zuiden afbuigen?
    Of is dit een domme vraag!

Ik wens jullie veel plezier bij het vervolg van de tocht en probeer de blog steeds te volgen.

Hartelijke groet van Oene
  2. Eugenie en Wim Huisman:
    25 april 2017
    Dag Oene,
    Ik weet niet wat er met je link mis is gegaan, mogelijk sorry voor een foutje mijnerzijds. Ik zal je gerust stellen: we gaan inmiddels al 50 km naar het zuiden, nog meer dan 1500 km zuidwaarts te gaan!

Hartelijke groet,
    Eugenie & Wim