23 april (Györ – Esztergom, 96 km)

23 april 2017 - Esztergom, Hongarije

Na een goede nacht (met lawaai van enkele thuiskomende gasten) een uitvoerig ontbijt; kort na ons komen er nogal wat andere gasten eten. Als we vertrekken is het nog vrij koud, maar wel een tijdje zonnig. Gaandeweg betrekt het. Om Györ uit te komen is het opletten waar we mogen fietsen. Via een parallelweg met veel kuilen over een industrieterrein komen we uiteindelijk op de route naar Komarom. Soms met perfecte vrij liggende fietspaden, soms zijn die minder perfect of moeten we gewoon aan de rand van de weg rijden. Na een km of 15 komen we er achter dat we er helemaal niet mogen rijden, maar waar moet je dan naar toe, er is geen alternatief. Dus doorrijden maar! Bij Acs zijn we net op tijd van de route als we politie tegenkomen, niets aan de hand!

Korte tijd regent het, net genoeg om een jack aan te trekken. De rest van de dag blijft het droog en trekt het wolkendek weer open. In Komarom is het na meer dan 40 km tijd voor een eerste koffiestop bij een bakkerswinkel. Deze winkels vallen niet zo op. Zo wie zo zijn de winkelreclames minder dominant. In het traject dat volgt zien we vaker de Donau, die hier weer breder is. Om 13:00 u is het In Labatlan (na 70 km) tijd voor de lunch op een bankje in het park. Daarna rijden we nog heel ontspannen de laatste 25 km naar Esztergom, de voormalige hoofdstad van Hongarije. Daar rijden we wat rond op zoek naar een goede overnachtingsplek. Het is vreemd dat in zo’n toeristenplaats geen VVV is. Nu zitten we in Pension Alabardos, prima!

We trekken een lange broek aan voor we naar de Dom klimmen die hoog boven de stad uittorent. Van buiten ronduit groot en lelijk, van binnen heeft het een zekere schoonheid. De Dom dankt zijn faam aan een zéér grote en hoge koepel (107 m hoog), de grootste van Hongarije, op drie na de grootste van de wereld. Ons ontgaat het nut van zoveel rivaliteit, wat wil je ermee bewijzen? Te vergelijken met de grootheidswaan van station Breda! We dalen weer af, drinken koffie bij het cafeetje naast ons pension en maken een wandeling over de brug naar het schiereiland in de Donau, even de brug op die naar de overkant en Slowakije voert, weer terug de stad in, ook op zoek naar een goede plaats om te eten, dat gaat het restaurant naast ons worden.

Nu hebben we pas tijd om te douchen en even uit te rusten. In het restaurant zijn we, verdacht?, de enige gasten. Goulashsoep met veel noedels, een stoofpotje met kalfsragout en een vermoeden van geitenkaas, ook met noedels en spaghetti. Alles net niet, niet warm genoeg, te weinig groente. Ik had zelfs moeite met de sudoku die ik probeerde te maken.

Dat neemt niet weg dat ik weer zéér tevreden ben over vandaag!

Het viel me vandaag weer op dat bijna alles laagbouw is, zowel in de dorpen als in de wat grotere plaatsen. In de plaatsen is er nauwelijks sprake van een centrum, meestal is het één lange weg met huizen. Verder  zijn er overal nog elektriciteitsmasten en kabels die langs en over de weg lopen. Zowel hier als in Slowakije en Oostenrijk staan nog veel telefooncellen. Wij zijn een jaar of twintig geleden ook in Hongarije geweest en er is nog niet zoveel veranderd zo te zien.  We hebben weer een fijne dag gehad.

1. Gerry:
    24 april 2017
    Ik ben bij met de verhalen. Jullie beleven weer het nodige zo te lezen.
    Veel plezier verder en tot lezens (??)