18 april (Melk – Tulln, 79 km)

18 april 2017 - Tulln an der Donau, Oostenrijk

Jammer dat we in onze kamer de verwarming niet konden regelen, vanochtend zijn we beiden nog een beetje duf door de warmte. Het is érg rustig bij het ontbijt, mogelijk waren er maar drie kamers bezet. We kunnen direct onze regenspullen aantrekken; het regent weer! Nu heeft deze kleding nog een ander doel: we gaan eerst naar Stift Melk, het barokke Benedictijnerklooster - een Unesco-monument - en dit is de meest respectvolle kleding die we bij ons hebben. Daar proppen we onze bagage in een kluisje en we sluiten aan bij de groepen toeristen die om 9:00 u al bij de ingang staan.

Van dit gigantische complex kunnen we maar een deel bezichtigen, maar dat is al de moeite waard: het Stift museum, de marmerzaal, de gigantische bibliotheek en de stift kerk. Overdonderende  hoog- barok, voor ons een beetje te, teveel goud, teveel pronkzucht. Vanaf het plein vóór de kerk heb je een prachtig uitzicht op Melk en de Donau.

Klokslag 10:00 u gaan we weer op weg, helemaal op verdere regen voorbereid. We rijden voorlopig in Noordoostelijke richting langs de zuidoever van de Donau. Daardoor staat de harde wind soms een beetje tegen, en hoewel het soms al zonnig wordt rijden we nog regelmatig in de schaduw van de oever. Na 29 km drinken we koffie bij Karina’s Gaststüberl in Rossatz. Elke warme plek is welkom, nu de temperatuur vandaag tussen de 7 en 12 °C. blijft. Vanaf Mautern draait de Donau gelukkig weer naar het oosten: rugwind!

Hier lunchen we op een bankje, met moeite een vrije plek vindend tussen de vogelpoep. We missen de aansluiting met de Donau radweg, maar vinden onze weg door de dorpen. Het gebied waar we nu doorrijden, het Tullnerfeld is vrij vlak en weer een afwisseling  t.o.v. de oeverroute. Vlak voor Tulln hebben we een laatste koffiestop bij een tankstation; veel gewone cafés zijn zo kort na de paasdagen dicht. We halen een plattegrond bij de VVV en rijden door naar de jeugdherberg in het centrum. We zijn net binnen als het begint te gieten! We krijgen een vijf persoons kamer! Een heerlijk warme douche en een kop soep, een dutje en we zijn weer op temperatuur en hersteld.

We lopen het centrum in om te eten. Het wordt een schnitzelrestaurant waar ze prima poesta cordonbleu serveren en van een groene en een aardappelsalade mengen we ook nog iets eetbaars. Daarna lopen we even naar het Nibelungenmonument. De sage speelt in deze streek een belangrijke rol en elk stadje is er trots op als het in het lied wordt genoemd. Aan de oever ligt ook het jacht van de kunstenaar Friedensreich Hundertwasser, (vandaag) heel toepasselijk  “Regentag” genaamd. Voor het Egon Schiele museum zijn we helaas te laat. Een espresso bij een Italiaan is het slot van deze koude regenachtige dag.

Het klooster van Melk was echt de moeite waard om mee te beginnen vandaag. Het fietsen ging voor mij vandaag wat moeizaam, zeker in de ochtend. We zijn vandaag ook door  wijngaarden gefietst, afgewisseld met bloeiende boomgaarden, erg mooi. Alles bij elkaar was het toch weer een goede dag. Morgen naar Wenen, het is altijd leuk om een grote stad in te fietsen. Hopelijk is het weer niet al te slecht; de weersverwachting is niet goed.

1. Joost Frencken:
    Dag Eugenie en Wim,
    Succes met de winterse omstandigheden, veel plezier in Wenen.
  2. Ine:
    20 april 2017
    Geniet van Wenen. Wij wilden ooit op huwelijksreis daarheen maar alles was vol geboekt en daarna is het er nooit meer van gekomen , tot nu toe
  3. Tine:
    Hallo Eugenie en Wim,
    Wat fijn dat we op afstand weer met jullie mee mogen reizen.
    Bedankt daarvoor. Veel plezier.
  4. Klairy Katarachia:
    20 april 2017
    Wat een leuke manier om mee te leven met jullie lange reis
    Hoop dat het weer mee zal werken, hard gepompte banden en gesmeerde knieen!!!
    Geniet ze van alle mooie plekjes en proef in Wien de overheerlijke´Kaiserschmarren met Preiselbeeren´!!!
  5. Mieke:
    20 april 2017
    Leuk om jullie reisavontuur meet te mogen volgen