19 april (Tulln – Wenen, 46 km)

19 april 2017 - Wenen, Oostenrijk

De eerste blik uit het raam, vanochtend: natte sneeuw! We nemen de tijd voor een goed ontbijt; er blijken toch meer gasten te zijn. Nu trekken we zelfs een legging aan onder onze regenbroeken en helemaal ingepakt gaan we op stap. Het is 2,4°C. en het wordt de hele dag hooguit twee graden minder koud. Bijna de hele rit is er neerslag op de grens van regen en natte sneeuw. Gelukkig hebben we de NW-wind meest in de rug. We volgen de pas geasfalteerde fietsroute op de zuidoever tot de stuw bij Greifenstein. Daar vormt een zijriviertje een barrière. ’s Zomers vaart er een pont, wij steken de stuw over. Op de andere oever rijden we op de strook tussen rivier en autobaan. Na 25 km stoppen we bij een koffietentje, dit maal voor cappuccino en warme chocolademelk, echt nodig om ons weer op te warmen.

Iets verder ploeteren we nog even door de modder bij wegwerkzaamheden. We passeren meerdere bruggen, tot we de Donau oversteken via een fietsbrug die onder de spoorbrug hangt. Maps.me helpt om de weg naar het centrum te vinden; klokslag 12:00 u staan we bij de Stephansdom. Via de winkelstraat Kärnterstraẞe nog even naar de VVV. In het overzicht van hostels, blijkt de échte jeugdherberg het dichtst bij het centrum. Ik kan voor twee dagen reserveren. We trotseren de natte sneeuw die ons tegemoet waait en zijn een kwartiertje later  ter plekke.

Een kamer in een gebouw een straat verder, gelukkig warm! We eten, douchen, doen een dutje en gaan dat toch om 15:30 u te voet de stad maar in. Het is te slecht om een van de wandeltochten te lopen. Daarom éérst maar koffiedrinken in een gezellig theatercafé en daarna gaan we naar het Leopoldmuseum in het Museumsquartier. We konden gisteren niet vermoeden dat we vandaag al een tentoonstelling over Egon Schiele zouden bezoeken: er blijkt een dubbeltentoonstelling Klimt –Schiele. Heel interessant om de ontwikkeling van beiden te zien en om een beter zicht te krijgen op stromingen als Wiener Secession en expressionisme.

Weer een kwartiertje bibberen voor we in de jeugdherberg voor het eten aan kunnen schuiven: groenten couscous en kip, salade, chocoladevla en taart na. Nu zitten we in dezelfde ruimte nog te puzzelen en het verslag bij te werken. We hebben nu toch besloten een weblog aan te maken. We zijn nog wel ruim een uur bezig geweest met de foto’s en verslagen van de afgelopen dagen. Het is toch geen weer om iets anders te gaan doen.

Er zijn nogal wat scholieren in onze herberg. Dat geeft een eigen dynamiek; het is hier duidelijk levendiger dan in de meeste andere herbergen op onze reis. Maar het is ook niet dat we onze rol van docent of begeleider missen.

Vanwege het erg slechte weer hadden we even de neiging om de trein te nemen naar Wenen te nemen, maar we hebben er geen spijt van dat we toch zijn gaan fietsen. Het was echt koud onderweg. Wenen is een drukke stad en in eerste instantie had het voor mij iets van Parijs. Het is fijn dat hier zo veel fietspaden zijn. Het Leopoldmuseum was heel mooi.

1. Trees:
    20 april 2017
    Jullie zien zo wel heeeeel veel he? Maar het weer kan zeker beter. Knap dat je zo door zet.