17 april (Linz – Melk, 105 km)

17 april 2017 - Melk, Oostenrijk

Goed uitgerust komen we op het ontbijt dat behoorlijk is (in vergelijking met het eten van gisteren). Al vóór we weggaan, kunnen we de regenspullen aantrekken, soms zal het regenen, maar we hebben gelukkig ook perioden dat het droog is. De constante is gelukkig de westenwind.

Een beetje op goed geluk willen we via het zuiden de stad uitrijden. Toch worden we óf naar het westen (Leonding) of naar de autobanen gestuurd. Na navragen vinden we een route richting Steyregg, die ons langs grote staalbedrijven en over de brug over de Donau voert. Daarna wisselen stukken Donau radweg en lokale wegen elkaar af. We komen een paar keer een stel uit Komarom in Hongarije tegen die de Donau al vanaf de bron volgen. Met dit weer en ook omdat we vorig jaar in Polen meerdere concentratiekampen bezocht hebben, besluiten we niet naar kamp Mauthausen te gaan. Iets verder nemen we onze eerste koffiestop, met een heerlijke strudel. Echt een plaats waar oude dames letterlijk op hun paasbest gekleed elkaar ontmoeten.

Als we in Grein komen is het droog; we lunchen met uitzicht op de Donau, daarna nog een lekker warme bord goulashsoep in een tentje aan de rand van de plaats. De route aan de noordzijde volgt nu helemaal de weg, meestal wel met vrij liggend fietspad. Er zijn nog maar weinig fietsers met bepakking. We besluiten vandaag verder te rijden dan Ybbs (ca. 85 km) , zodat we overmorgen wat voeger in Wenen aan zullen komen en met dit weer (het is goed genoeg om te fietsen, maar te slecht om in de zon te zitten of iets te bezoeken) is dat de beste optie. We houden de noordzijde tot de brug bij Pöchlarn, waar we met een spiraliserend fietspad op de gewenste hoogte komen. Van hieraf kun je het klooster bij Melk al zien liggen. Het lukt ons rustig en ontspannen te blijven fietsen, over een stil dijkje, met zicht op de voorbijkomende cruiseschepen. Rond 15:30 u staan we in Melk. Ik reserveer even telefonisch  de jeugdherberg.

In het centrum wordt juist een estafette paasloop gehouden. Op het parcours kunnen we nog net de snelsten voorblijven. We krijgen een prima kamer, met een, voor een jeugdherberg ongewoon, tweepersoonsbed én tv! Na de douche kijken we een tijdje naar een nagesynchroniseerde western, heel clichématig, met cowboys en indianen, maar óók met een Aztekentempel. Na 105 km kun je je dat permitteren.

Voor het eten gaan we, opnieuw in de regen, het centrum weer in. Pasta (spaghetti en penne) en salade, een prima afsluiting van een heel behoorlijke fietsdag. De regen kan onze stemming zeker niet bederven!

We hadden vandaag weer een fijne fietsdag ondanks het weer. We hebben weer afwisselend langs de Donau of iets meer het binnenland in gefietst. Er waren heel mooie  gebieden langs de rivier met bomen en struiken. Soms is het Donau-dal  heel  smal, zodat je naast de rivier alleen de weg hebt en dan meteen de beboste hellingen en soms is het dal heel breed, zodat er nog volop akkerland en boerderijen liggen. De boerderijen zijn vaak groot en zien er heel verzorgd uit, ook vaak met een kleurtje.