13 april (Prunn – Regensburg , 41 km)

13 april 2017 - Regensburg, Duitsland

Vannacht hebben we weer te warm geslapen. Na drieën  hebben we  alleen nog maar onder de dekbedhoes geslapen; dat was beter. Er staat weer een prima ontbijt klaar. Als we willen vertrekken, begint het te regenen. Regenbroeken, jacks, overschoenen enz. Ik val met de kleuren geel, rood, oranje en blauw wel op. We houden deels de oude weg door de dorpen en deels het fietspad aan tot Kelheim, waar we de Donau oversteken. We hebben geen zin in de gravelpaden op de Noordoever, dus we houden veel de 16, de bundesstrasse naar Regensburg aan. Daarmee snijden we een grote bocht van de Donau af, maar we moeten er wel voor klimmen. De wind en het drukke verkeer maken het niet prettig. Een geheimpje: we drinken e+c bij MacDonalds, als we de autobaan gekruist zijn; niet verder vertellen!  Tegen 12:30 u zijn we in het centrum van Regensburg bij de VVV.

We halen er wat folders en een plattegrond. Daarna rijden we naar de jeugdherberg op het eiland in de Donau. We worden vriendelijk ontvangen. De kamer is wel erg sober gezien de prijs. We maken een soepje en eten ons lunchbrood. Daarna doen we eerst een dutje.

Iets na tweeën gaan we te voet de stad in. We lopen langs de oever en over de Eiserne Brücke (ook hier met liefdessloten) naar de Noordoever, een heel rustig stadsdeel. De gebouwen rondom de volgende brug, de beroemde Romeinse stenen brug, zijn heel sfeervol. Als het warmer was geweest, waren we hier mogelijk op het terras blijven zitten. Jammer dat de Steinerne Brücke gerestaureerd wordt, nu is er geen vrij uitzicht voor een foto van de stad. We bezoeken de Sint Petrus kathedraal, waar we erg aan het donker moeten wennen. Langzaam worden de  gebrandschilderde ramen zichtbaar. We bezoeken ook nog even de schatkamer, met een overdaad aan kelken, kazuifels en relikwieën.

Omdat we zin hebben in koffie en daar bij een Italiaan de tijd voor nemen, zien we daarna dat het Kepler­museum helaas al gesloten is. Dan vervolgen we ons rondje door de stad, eten nog een stuk pizza omdat onze benen slap worden en gaan met een grote boog weer terug naar de jeugdherberg. Het is een prachtige oude stad, maar iets meer zon en minder koude wind was prettig geweest. We  blijken mee te kunnen eten. Een prima maaltijd met iets wat voor nasi doorgaat, maar ook paella had kunnen zijn, met salade naar keuze en fruit na.

Ik had vandaag een gemakkelijke fietsdag verwacht, maar dat viel door de regen en de route een beetje tegen. Regensburg is een mooie stad, jammer dat we niet buiten kunnen zitten. We hebben een flinke rondwandeling gemaakt, eerst langs de oever van de Donau, daarna door de stad, zeker de moeite waard. Hopelijk is het morgen weer een droge dag.