12 april (Weiẞenburg – Prunn (gem. Riedenburg), 81 km)

12 april 2017 - Riedenburg, Duitsland

Vannacht zijn we vergeten de verwarming uit te zetten. Veel gedroom en vanochtend nog niet uitgerust. Een uitstekend ontbijtbuffet maakt al veel goed. Als we om 8:30 u wegrijden is het al zonnig, maar ook vandaag zorgt de westenwind voor een lagere gevoelstemperatuur dan de 9° C. op de km teller. Omdat we vanochtend een groot deel van het Altmühldal afsnijden door over de hoogvlakte naar Kinding te rijden, beginnen we met een fikse klim, een paar km tegen de 10%! We volgen voor een groot deel de Deutsche Limesstrasse, en door de rugwind gaat dat heel soepel. Vanaf Titting dalen we door het dal van de Anlauter weer naar de Altmühl. We komen door meer­dere kleine dorpen die een beetje verscholen in het Anlauterdal liggen. In Kinding drinken we na 38 km e+c en een stuk warme pizza bij een bakker. Zo kunnen we weer even opwarmen!

We vervolgen de Altmühl deels via de fietsroute via Beilngries en in Dietfurt lunchen we op het raadhuisplein, met een beeld van een dikke Chinees, ook hier met een versiering met paaseieren. In het tentje waar we koffie drinken zien we dat Dietfurt een veel intensere relatie heeft met China.

De km ’s naar Riedenburg nemen we meest de gewone weg, omdat we de gravelpaden soms een beetje beu zijn. Daar aangekomen zijn we de plaats al weer uit voor we er erg in hebben. Het centrum is niet zo zichtbaar. Op maps.me zien we meerdere hotels in de komende dorpen. Iets na Prunn vinden we een Hotel Gasthof zur Krone***. Rond 14:00 u al weer 80 km gereden! We hangen de was van gisteren te drogen, ik val meteen in slaap. Na gedoucht te hebben lopen we het pad langs de helling omhoog naar slot Prunn, dat boven de helling uittorent. Vandaar hebben we een mooi uitzicht op de rivier de Altmühl, die hier samenvalt met  het Main-Donau-kanaal. Nu is het prettig in de namiddagzon, met een e+c op het terras. Als we weer terug zijn, schrijf ik nog even dit verslag.

We begonnen vanochtend met een pittige klim, maar verder was het goed te doen. Na die klim hadden we wel aan alle kanten mooie uitzichten. Ik ben wel blij met wind in de rug, dat maakt het echt veel gemakkelijker en minder koud. De plaatsen onderweg zien er allemaal even verzorgd uit en iedereen is aardig. Het bevalt tot nu toe prima. Tante Nellie, Cilia en Ans nog gebeld, dat is ook altijd leuk. Morgen zijn we op tijd in Regensburg zodat we de stad uitgebreid kunnen bekijken en dan komen we ook bij de Donau.

Het restaurant serveert vandaag een saladebuffet. We hebben nog nooit zoveel diversiteit meege­maakt: 32 schalen met verschillende salades! Van heinde en ver komen er vooral dikbuikige mensen op af. Aan onze tafel zit een stel waaraan je niet kunt afzien dat ze twee keer ons portie naar binnen kunnen werken. Wij lijken hier écht bescheiden eters. Nu buiken we uit op onze kamer. Ik heb later nog nagevraagd: vandaag waren er minder eters vanwege voetbal op TV.

Het was écht heerlijk. Iedere salade was heel goed gemaakt. Wim vond dat er maar weinig keus was qua toetjes: alleen maar heerlijke kwark met vers fruit. Maar misschien was dat wel veilig!