11 april (Rothenburg ob der Tauber - Weiẞenburg, 81 km)

11 april 2017 - Weissenburg in Bayern, Duitsland

Om 7:30 u op na een rustige nacht, een paar keer wakker door een slecht hoofdkussen (jeugdher­bergen he!) Er staat een prima buffet in de eetzaal, vroeger de plek waar de rosmolen­paarden rondliepen. Iets voor negenen gaan we op weg. Het is 8°C, bewolkt en dat zal het de hele ochtend nog blijven en het warmt niet snel op. Gelukkig hebben we de wind meest in de rug. Eerst dalen we de stad uit naar de Tauber, die we een paar km verder verlaten. We klimmen het dal uit en rijden over een open hoogvlakte via een rustige weg naar Leutershausen waar we iets na tienen koffie drinken bij een conditorei en een veel te groot brood kopen.

We volgen nu het nog smalle riviertje de Altmühl stroomafwaarts. Soms langs de bundesstraẞe, vaak langs een vrij liggend fietspad, dicht bij de rivier. Voor Gunzenhausen verbreedt de Altmühl zich tot de Altmühlsee en aan de oever daarvan eten we ons brood, de banaan maakt het nog een beetje smeuïg. Er staat nog steeds een koude wind. Gelukkig is het inmiddels zonnig. In Gunzenhausen volgt onze tweede e+c. Ook dit is weer een leuk stadje. Omdat het nog zo vroeg is (13:00 u) en we door het parcours en de rugwind nog niet veel geleden hebben, besluiten we nog 23 km verder te rijden tot Weissenburg in Bayern. We klimmen het dal van de Altmühl weer uit en rijden nu over of naast de Deutsche Limesstrasse, destijds de grens van het Romeinse Rijk. Om 14:00 u bereiken we ons doel. We rijden naar de VVV, krijgen er een uitgebreide lijst. Bij de Schwarzen Bären blijkt het vol (vreemd??), bij het pension doet niemand open, zodat we terugrijden naar het hotel bij de oude stadspoort: Hotel am Ellinger Tor***. Een prima familiehotel. We checken in, douchen, doen een dutje en gaan daarna het oude stadje in.

Buiten de stadsmuren liggen nog overblijfselen van Romeinse Thermen en in het centrum is een Romeins museum. We lopen door een wirwar van straatjes, het stratenplan van een Middeleeuwse stad. We maken een puzzeltje bij een ijssalon en drinken er onze e+c. Het Mexicaans restaurant trekt ons: een heerlijke salade en taco’s gevuld met rundvlees en garnalen. Prima! Terug in het hotel maak ik het eerste deel van dit verslag, als ik merk dat we nog wat moois hebben laten liggen. We lopen de stad weer door naar de zuidelijke stadsmuur, met zijn vele torens, deels ligt er nog de slotgracht. Het is al bijna donker als we terug zijn.

Ondanks dat het een koude dag was vandaag, hebben we toch lekker gefietst. Het was een mooie route en we hebben niet al te veel hoeven klimmen. Weissenburg is een mooie oude stad. Ook hier zijn veel gekleurde huizen en veel verschillende gevels, het doet soms een beetje Efteling-achtig aan.