10 april (Wertheim – Rothenburg ob der Tauber, 89 km)

10 april 2017 - Rothenburg ob der Tauber, Duitsland

Om 7:30 u  na een prima nacht. Het stadscentrum leek vannacht uitgestorven. Er staat een uitstekend ontbijtbuffet klaar en iets vóór 8:30 rijden we het stadje uit, stroomopwaarts langs de Tauber, over “de Romantische Strasse”. De benedenloop van de Tauber slingert zich door een mooi smal dal; op de weggedeelten in de schaduw is het nog heel fris (6 ° C). Gelukkig komt de zon snel hoger en warmen we op. Het parcours stijgt nauwelijks als we de rivier volgen, maar soms volgt er een lusje hoger de oever op. We vorderen goed, over een over het algemeen heel rustige weg en iets na tienen zijn gaan we pauzeren in Tauberbischofsheim, een prima e+c bij een bakker, met een heerlijke kersenkoek. Eugenie was er een uurtje eerder achter gekomen dat de sleutel uit het kabelslot gevallen was; gelukkig zien we naast de bakker een schoen-/slotenmaker, waar ik reservesleutels laat maken. Hij heeft al veel tijd nodig om de goede basissleutels te vinden, bij het frezen is het nog lastiger: hij heeft meerdere pogingen nodig om de sleutels passend te krijgen, telkens gaat hij buiten weer controleren of de sleutel past. Uiteindelijk na meer dan een half uur lukt het!

De weg langs de Tauber wordt drukker, maar gelukkig ligt er regelmatig een fietspad langs. Dat voert ons ook over de oude weg noordelijk langs Bad Mergentheim, hoewel we toch weer even moeten zoeken hoe de route naar Weikersheim gaat. Daar lunchen we op een bankje in het slotpark. Daarna klimmen we over de weg het Tauberdal uit; de kortste weg naar Creglingen snijdt weer een stuk af t.o.v. de loop van de Tauber. Het is een mooie rustige weg langs een klein beekje op; het laatste deel daalt weer naar de Tauber, waar we de Romantische Strasse weer oprijden tot Creglingen. Daar volgt een e+c bij een tankstation. De volgende 18 km onderschatten we een beetje. De weg langs de Tauber lijkt meer te klimmen en dalen en als  toegift volgt nog een fikse klim naar Rothenburg, dat niet voor niets de toevoeging heeft “ob der Tauber”.

Via een van de stadspoorten rijden we het stadje in. Héél veel vakwerkhuizen, aan de stadsrand een oude stadsmuur en ook op dit moment veel toeristen. ’s Zomers vast nog een veelvoud als  je de vele hotels ziet. Bij de VVV snel een stadsplattegrond en mevrouw checkt even bij de jeugdherberg. Er is plaats. Deze jeugdherberg is gehuisvest in een 500 jaar oude rosmolen. We slapen in een van de oude bijgebouwen.

We dekken de bedden op, douchen en doen een dutje, na opnieuw 90 km is dat écht nodig. Daarna eten we mee in de jeugdherberg: kip en gebraden aardappelen, prima salade, zoveel als je wilt! We wandelen een rondje door het centrum, drinken onze derde e+c, ik begin er met mijn verslag, en nu maak ik het af in de eetzaal van de jeugdherberg. Wederom een prima dag!

Ik had iets minder goed geslapen, ik moet ’s avonds geen echte koffie drinken. We hadden weer heerlijk weer en het fietsen ging prima, alleen het laatste halfuur was ik een beetje op.

De jeugdherberg zit in een erg mooi gebouw en ook de bijgebouwen zijn mooi. Er is hier ook nog een soort amfitheater tegen de buitenmuur van de stad. Het stadje zelf is leuk om te zien. Vooral de vele uithangborden voor de winkels zijn mooi, heel sierlijk en mooi versierd.

Voor Pasen worden verschillende waterputten versierd en ook onderweg zien we regelmatig Paas­versieringen. Morgen gaan we een kortere route fietsen, dat is goed om weer een beetje bij te komen.