10 juni (Mottola – Grassano, 95 km)

10 juni 2017 - Grassano, Italië

Gisteravond gingen de redevoeringen op het plein nog lang door; we hebben toch een prima nacht. We staan wat later op omdat we niet zeker zijn of we al vroeg bij de bar terecht kunnen voor een ontbijt. Als we er aankomen is het al (lang?) open; mensen drinken hun espresso en krijgen één croissantje als ontbijt. Wij ook, maar we vullen het aan met een broodje van gisteren. Ik kan hier ook het verhaal van gisteren uploaden.

Op de kaart hebben we een mooie afkorting van Mottola naar de S7 ontdekt, maar als we de stad zijn uit gedaald en een paar km gevorderd zijn is er in de praktijk géén directe weg naar Castelaneta. Via een boog naar het noorden over de P26 en P23 lukt het alsnog. Dan volgt een drukke S7, met weinig ruimte voor fietsers. Het landschap verandert: de heuvels worden wat hoger; er komen meer graanvelden i.p.v. olijfboomgaarden, een lappendekenpatroon langs de hellingen. Halverwege de route naar Matera pauzeren we bij een restaurantje bij een tankstation. Een espresso en een sandwich om ons ontbijt aan te vullen en dan weer verder. Voor Matera zien we restanten van grotwoningen. Wat we van de buitenwijken van de stad zien, vinden we niet aantrekkelijk. Daarom volgen we de borden “Grassano”, die ons naar een drukke uitvalsweg voeren. Dat onderbreken we nog even voor een espresso en de rest van onze pizza  en iets verder om onze vochtvoorraad aan te vullen. Het is namelijk warm; deze middag meten we 44 graden C. in de zon!

De weg wordt nog drukker en daalt naar een kleine kloof van de rivier de Bradano, die we oversteken. Eigenlijk zijn we op weg naar de als zeer mooi aangegeven weg over de heuveltoppen. De plaats Miglionico zien we al van verre op zo ’n top liggen. Maar als we de afslag “Grassano” nemen, komen we op een heel andere weg dicht langs het meer terecht. Rustig, voorlopig vlak, maar zeer warm. We hopen iets te drinken bij een agrotoerismo, maar een oude vrouw geeft aan dat die gesloten is. Ze brengt ons wel een fles heerlijk koud water! We eten ons brood, met twee lome honden aan onze voeten. We vervolgen onze weg over wat de “Via Appia” blijkt te heten. Ook hier hadden de Romeinen hun verbindingswegen. Het wordt wat heiiger en de hitte neemt af als we de weg inslaan die met een paar haarspelden de heuvel op voert. De laatste km ’s lopen via de route over de heuveltoppen; de laatste 500 m steil omhoog Grassano in. We hebben geluk dat de eigenaar van ons vakantiehuisje, er net is om het in gereedheid te brengen voor de Chinese gasten die hij morgen verwacht.

We worden ontvangen met een espresso en koel water. Ook dit huis is goed verzorgd, met een prima douche; heerlijk na 95 km in de hitte. Ik begin al aan mijn verslag en daarna gaan we op de fiets boodschappen doen voor morgen. We rijden ook nog even naar het kerkplein, waar jongeren goede sier maken met hun auto’s. Bij een ander plein, het Piazza Liberta, staat een podium, i.v.m. de verkiezingen van morgen. Dan is het tijd voor wat fietsonderhoud. Ik zie er een beetje tegenop om mijn schijfremblokjes te verwisselen, maar bijstellen volstaat voorlopig.

We eten bij een pizzatentje op de Piazza en nemen weer een halve pizza mee voor morgen. Op het plein blijven we een tijdje kijken hoe iemand aan het soundchecken is en vervolgens laat er een groepje meisjes zien wat voor zangkwaliteiten ze hebben.

Even een opmerking van technische aard: een dag of vijf geleden begon het beeldscherm van mijn laptop kuren te vertonen. Een niet voelbare barst linksboven, waardoor er pixels wegvallen. Dit wordt elke dag erger, waardoor ik een deel van de pulldown-menu ’s op de tast moet vinden en ook dát wordt moeilijker. Kortom: het kan zijn dat dit één van de laatste blogs is tot we thuis zijn!!

Het was vandaag weer een pittige dag, maar dat kwam vooral door de warmte. De route was wel mooi, vooral  graanvelden. Grassano zag je al kilometers van te voren, dus ik kon me al kilometers lang “verheugen” op een flinke klim. Veel van de plaatsen hier liggen behoorlijk hoog.

Grassano is als plaats niet veel bijzonders, maar de uitzichten zijn wel mooi. Morgen krijgen we waarschijnlijk weer veel te klimmen.

1. Mieke:
    10 juni 2017
    Wat een tocht .!! Jullie leptop houdt het vast nog wel even vol . Net zoals jullie
  2. Arthur:
    11 juni 2017
    Leuk om te lezen tussen alle afstudeerrapporten door.

Hopelijk houdt je laptop het ook vol.
  3. Dries en Ella:
    11 juni 2017
    Wat een stevige reis zeg! Indrukwekkend hoor: het verslag is heel beeldend Wim. Sterkte en vooral veel plezier de komende tocht naar Napels!