zaterdag 18 mei (Căuşeni – Comrat, 96 km)

18 mei 2019 - Comrat, Moldavië

Na een goede nacht staan we al om 6:30 u op. Vanwege de verwachte warmte en de afstand willen we vroeg vertrekken. Al om 7:20 u zijn we op pad, na zelf ons ontbijt gemaakt te hebben. Vrijwel meteen hoor ik dat mijn fiets aanloopt, eerst denk ik het voorspatbord, dan het achterspatbord of de achterrem, maar we kunnen het niet precies lokaliseren. Dan rijden we maar weer door, toch vertrouw ik het niet: opnieuw stoppen, tot ik zover ben om het achterspatbord er maar af te halen. Achterwiel eruit en wat zien we: een bevestigingsschroef op trapashoogte loopt tegen de achterband aan. Na het schoonmaken van de fiets heb ik de band nét dat beetje harder opgepompt dat hij nu raakt. Een tie-wrap i.p.v. het boutje lost het probleem op. Ik baal van de verloren 45 minuten, maar ben blij dat we het probleem hebben opgelost. Daarna fietst het heerlijk, met de ZO-wind in de rug, al wordt het al snel warm: om 9:00 u is het al 28°C. Naast de warmte wordt vandaag het klimmen een uitdaging. Elke tien km kruisen we een riviertje en daarna volgt weer een fikse klim naar de hoogvlakte om vervolgens weer naar een dorp of stad aan een rivier te dalen.

De weg is in het begin weer een gatenkaas. Iets voor tienen zijn we in Taraclia, waar juist een koffietentje opengaat. Tijd voor een stop en op naar de volgende klim. Om 12:00 u stoppen we in Milhailovka bij een dorpswinkel, kopen yoghurt en extra water en lunchen op een stoepje. De temperatuur is inmiddels opgelopen naar 38°C., dus drinken, drinken …. Naarmate we verder naar het zuiden fietsen, zien we meer wijngaarden en grote graanpercelen. De huizen in de dorpjes liggen vaak verspreid tegen de helling.

Twaalf km en één klim verder is het weer tijd voor koffie op het busstation in Cimişlia. Het valt me op hoe belangrijk de taxibusjes zijn om een openbaarvervoernetwerk in stand te houden. Hier rijden de busjes af en aan naar Chişinău, Comrat enz. De weg is inmiddels veel beter, nu wordt de E577 ook wat drukker. Een half uurtje later rijden we Gagaoezië binnen (een groot monument met vlaggen getuigt daarvan), sinds 1994 een autonoom gebied (na een burgeroorlog), met Comrat als hoofdstad. Hier wonen de Gagaoezen, van Turkse oorsprong en sterk op Rusland gericht, Na de laatste helling drinken we nog een cola bij een tankstation voor we Comrat binnenrijden. Inmiddels is de lucht dreigend, in de verte dondert het.

Ons eerste hotel was vandaag niet open. Het tweede zat niet meer op de oorspronkelijke plek en hebben we niet gevonden; dan maar het wat luxere Altin Palacehotel, aan de Leninstraat. Als je moe bent, na 96 km en meer dan 1200 hoogtemeters, en het dreigt te gaan regenen, is de keuze snel gemaakt. Het is inmiddels 16:30 u. Douchen, kleren wassen, dutje, Giro volgen en daarna te voet wat inkopen doen. In het eerste restaurant wordt een kinderfeestje gehouden, niet voor ons!, het tweede sluit, maar het derde is prima! Soep om de vochtbalans te herstellen, pasta en een prima salade. We hebben zware benen, maar zijn verder redelijk hersteld van deze pittige dag.

Het was vandaag weer hard werken, de vele hellingen was ik op een gegeven moment wel beu. We hebben meer geklommen dan toen we over de cols gingen. Het was ook de eerste dag dat het zo warm was. Hier is alles heel droog, dus regelmatig hadden we last van stofwolken van voorbijrijdende auto’s. Ik was wel heel blij met wind in de rug. Het verkeer was vandaag veel rustiger, omdat het zaterdag is.

Onderweg zagen we dat het op zaterdag een gewone schooldag is op de basisschool. Soms lopen kinderen in uniform, soms niet. De omgeving is vrij kaal, maar wel mooi. Het was toch een goede fietsdag.

1. Joke:
    19 mei 2019
    Dat is topsport , de giro renners klimmen wel, maar niet met zoveel bagage. Fiets ook weer gemaakt. Met een tie-wrap opgelost, onmisbare dingen. Fijn dat jullie geen regen hebben, maar het moet niet warmer worden. Wat een doorzettings vermogen. 🔝🔝
  2. Anita Baart:
    19 mei 2019
    Waar een tie-wrapje al niet goed voor is...en die hebben jullie ook nog gewoon bij je! En dan 38 graden....echt dapper van jullie!
  3. Sietse en Addie:
    19 mei 2019
    Gewoon alle boutjes eruit en alles vastzetten met tie-wraps Wim. Mooi dat het zo gelukt is. Ook uit jullie blog geleerd dat er een Gagaoezië bestaat.🙄 Goeie reis verder!
  4. Ine:
    Topprestatie 👍
  5. Thea:
    19 mei 2019
    Steeds weer een feest om jullie verslag te lezen met indrukwekkende foto's die het verhaal versterken. En met die hitte zal het fietsen extra zwaar maken,een reis met uitersten op vele fronten.. succes en heb echt bewondering voor jullie
  6. Wilma:
    19 mei 2019
    Weer genoten van een aantal dagen reisverslag. Blij te lezen Wim, dat je overal een oplossing voor hebt!! Jullie zien veel en maken ook leuke foto's daarvan, je krijgt zo een goed beeld van wat jullie mee maken.
    Weer fijne fietsdagen gewenst en pas goed op elkaar.
    Groetjes van Sef en Wilma
  7. Pim Jansen:
    19 mei 2019
    Indrukwekkend verslag van een zware dag. Petje af voor het fietsen onder deze omstandigheden. De foto’s geven je meteen een mooie impressie van de omgeving. Wat hebben wij het dan weer goed, denk ik dan. Bij de pechmomenten met de Trappieters realiseren we soms hoe snel jij dingen oplost Wim. Ik lees nu wat die ervaring voed, succes verder. Geniet en voorzichtig samen.
  8. Tonny Lansdaal:
    19 mei 2019
    Sluit me helemaal aan bij de vorige reactie. Indrukwekkend verslag van een zware dag. Wat knap dat jullie dat volhouden en er ook nog opgewekt over vertellen!! Grote waardering, goeie reis verder!
  9. Eugenie en Wim Huisman:
    19 mei 2019
    Hét geheim is om je hoofd koel te houden, dus regelmatig je pet nat te maken!