vrijdag 24 mei, Constanţa

24 mei 2019 - Constanta, Roemenië

Een goede nacht; we slapen uit tot 7:30 u. We ontbijten op ons gemak op het terras; de gastvrouw zet koffie voor ons. Pas na negenen rijden we naar het strand. Daar is men nog druk bezig alles voor te bereiden op het zomerseizoen. Omdat het nog vroeg is en vandaag ook niet warmer wordt dan 25°C., is er nog geen badgast te bekennen. Links van ons de Zwarte Zee met de contouren van grote vrachtschepen in de verte, het nog lege strand en rechts van ons de (vaak) vervallen gebouwen, wat hoger op de helling. Zo rijden we over een zandweg richting oude stad, passeren de jachthaven, waarna deze weg overgaat in een prachtige boulevard die helemaal om het oude centrum heen loopt. Hier presenteert Constanţa, de hoofdstad van de Dobrogea (het gebied tussen Donau en Zwarte zee), zich van zijn mooiste kant.

We bezoeken het aquarium, met vissoorten uit de Zwarte Zee en de rest van de wereld. Aan de andere kant van de boulevard staat een oude schoonheid, het Casino in Art Nouveaustijl, te vervallen. We rijden omhoog naar de Orthodoxe kathedraal, met een interieur vol mooie fresco’s. Op het Ovidiusplein drinken we koffie, terwijl we naar de voorbereidingen van een food-festival kijken. Het plein dankt zijn naam aan Ovidius die naar Tomis werd verbannen en er ook is gestorven. Onze bestemming is het geschiedkundig en archeologisch museum met een vaste collectie vanaf de oertijd tot en met de middeleeuwen. De meeste vondsten komen uit de Dobrogea. Zeer de moeite waard! Er is ook een tentoonstelling over het communisme in deze streek van 1945 – 1989. Helaas alleen in het Roemeens gedocumenteerd. Achter het gebouw heeft men in 1959 markten en opslagplaatsen uit het oude Tomis blootgelegd; een deel van de muren en mozaïekvloer zijn nog te bekijken.

We lunchen met een koffie, brood en sardines, praten nog even met een Duits stel dat hier langs de Donau naar toe gefietst is en doen op de terugweg nog wat boodschappen. Het miezert als we weer in ons hostel komen. We nemen de tijd om wat bij te slapen en om al een stukje verslag te maken. Tot nu toe is het een prima rustdag!

Het was vanochtend heerlijk om langs het strand te rijden en over de boulevard. Het is erg jammer dat het oude casino leeg staat, het is werkelijk een prachtig gebouw. Omdat we langs het aquarium fietsten, zijn we toch maar even gaan kijken; het was al jaren geleden dat ik in een aquarium geweest ben en het was echt leuk, zulke grappige en mooie vissen. Het archeologisch museum zit in een prachtig oud gebouw en later fietsten we langs een museum voor volkskunst, wat ook al in zo’n mooi gebouw zit. Dadelijk gaan we nog rondfietsen in een andere wijk en zoeken een goed restaurant. Het was een goed idee om hier een dag extra te blijven.

Later op de middag rijden we door de wijk ten westen van ons hostel. Meestal rustige straten met hier en daar een boom en een collectie huizen waar geen welstandscommissie aan te pas gekomen is: één of twee etages, uitbouwtjes, veel schaduw gevende druivenstruiken. Een wonderlijk allegaartje dat wel een leefbare indruk achterlaat. We kijken ook even bij het stadion; de buurt eromheen oogt  vervallen. Dan kruisen we ineens weer zesbaanswegen, waar de verkeerslichten gelden voor de meerderheid, maar je moet er hier altijd op bedacht zijn dat sommigen geen regels accepteren: door rood rijden, vlak voor je langs afsnijden enz. We hebben vandaag niet zoveel gegeten en ineens heb ik weer honger: naast een koffie kopen we ergens een hamburger met frites en later in dezelfde buurt nog een vegetarische salade en spaghetti. We hebben geen zin meer om naar het centrum te rijden: nu kunnen we nog wat voorbereiden voor morgen en op het terras ons verslag afmaken zolang het licht is. Het is ook  leuk om met de gasten in het hostel te praten, twee meisjes uit Duitsland en een jongen uit Polen. Het hostel en Constanţa zijn ons goed bevallen!

1. ANS:
    25 mei 2019
    klinkt als een welkome en mooie rustdag.
  2. Joke:
    25 mei 2019
    Mooie foto's weer. Ik heb het idee dat jullie veel beter eten , dan vorig jaar.
    Leuke parasols ook , nu de gasten nog.