1 mei (Szczecinek – Bytów 92 km)

1 mei 2018 - Bytów, Polen

Na een goede nacht (geen geweldige bedden!) staan we om 7:00 u op; bij het mooie weer willen we ‘s morgens op tijd op pad. Bij het ontbijt treffen we Steven, een Limburger die hier in Polen een kolchoz heeft overgenomen en daarnaast terreinwagentochten organiseert. Ons waren gisteren de rij schoenen op het terras al opgevallen; we dachten dat het wandelaars waren, maar het blijkt een groep van tien Nederlanders en Belgen te zijn die met landrovers gaan spelen. We hebben het zowel over zijn boerenbedrijf, waar we vandaag langs zullen komen, als over fietsen: hij heeft als acht-jarige al kampeertochten op de fiets met zijn ouders gemaakt.

Het is nog bewolkt als we wegrijden, pas na enen wordt het zonniger. Het is ook veel frisser dan gisteren, het wordt hooguit 18°C. Tot ons geluk is de wind gedraaid naar het Zuidwesten, ideaal, want we gaan vooral naar het Noordoosten!

In het centrum maak ik nog even een foto van het standbeeld van Adam Giedrys, een astronoom waar de plaats trots op is. Het is zeer rustig in de stad, logisch gezien de feestdag 1 mei. Ook op de route naar Biały Bór is dat te merken: geen vrachtverkeer. Omdat er veel dicht is heb ik gisteren al een hotel in Bytów gereserveerd. Bij Biała stoppen we even om foto’s te maken van de ontmantelde kolchoz. Hier liggen ook de immense percelen waar Steven over sprak. De 29 km gaan zó vlot dat we om 10:00 u daar al een eerste koffiestop (+ kaasbroodje) hebben bij een tankstation. Koffie-apparaat defect, bij het tankstation aan de andere kant van de rotonde lukt het wel. Een uurtje later eten we onze laatst overgebleven pizzapunten. Dertig km verder volgt in Tuchomie een tweede koffie en lunchen we met broodjes van de Lidl (ook hier).

We rijden vandaag wat minder door bossen, het golvende landschap is weidser, deels landbouwgronden, deels meertjes, met af en toe een dorpje. De bewolking is soms dreigend, er valt een enkel druppeltje, niet de moeite om een jack aan te doen. In dit deel van Pommeren wordt kennelijk ook een andere taal gesproken, want de richtingborden geven telkens twee plaatsnamen, met een klein verschil in spelling.

Het gaat vandaag zó voorspoedig dat we om 14:00 u na 92 km Bytów inrijden en de lobby van ons hotel ingaan. Inchecken, douche, dutje, kleren wassen en daarna gaan we het stadje in, om het slot te bekijken, een massief vierkant fort met ronde torens op de hoeken. Gebouwd rond 1400, is het fort in zijn geschiedenis vaker van eigenaar verwisseld, vorsten uit Pommeren, Polen en Zweden; ook in de dertienjarige oorlog speelde het een rol.

Het centrum van Bytów heeft verder nog fundamenten van de Catharina-kerk; alleen de kerktoren staat er nog. Hier in Bytów hebben ze het onvermijdelijke standbeeld van paus Jana Pawla II (Johannes Paulus II) midden tussen deze fundamenten geplaatst. Op onze Polenfietstocht van twee jaar geleden, zagen we dat het hele land volstaat met dit soort stand-beelden en naar deze paus vernoemde kerken. Deels een uiting van het Katholieke Polen, maar de huidige conservatieve regering weet het ook uit te buiten.

We vinden één eettentje dat open is. De  wrap met frites en een salade zijn prima! Een goede afsluiting van weer een prima fietsdag.

Het was vandaag heerlijk fietsweer, niet te warm en wind in de rug. Mijn benen waren nog een beetje moe van gisteren, maar het ging goed.

Onderweg zijn we een aantal keren versierde kruisen tegengekomen en Mariabeelden met linten en bloemen. Twee jaar geleden waren we in Midden en Zuid Polen en daar  zag je op iedere straathoek zo’n versierd beeld, hier zijn er veel minder.

Ook in Bytów zijn geen leuke terrasjes waar je koffie kunt krijgen. Uiteinde-lijk vonden we een café, maar helaas het koffieapparaat was kapot. Het was vandaag een feestdag, maar daar is niets van te merken. Het enige wat ze extra doen is een ijsje eten. Ook op onze vorige tocht door Polen kwamen we nauwelijks café ’s tegen, wel ijstenten.

1. Tine:
    1 mei 2018
    Knap dat jullie elke dag zo'n afstand fietsen!
    Voor ons heel leuk om te lezen
    Lekker genieten
  2. Anita Baart:
    1 mei 2018
    Weer leuk om te lezen. Hier in Kroatië vandaag ook minder zon. Wij zijn naar Krk geweest. Leuk stadje. Fiets ze weer morgen!
  3. Joke:
    1 mei 2018
    Jullie hebben er weer heel wat kilometers opzitten. Leuke foto’s en je komt misschien wel meer Nederlanders tegenkomen. Veel ijstentjes schrijf je. Lekker als het warm is. Bedankt weer voor het mooie verhaal. 🌻🌻
  4. P.a.wolfis:
    1 mei 2018
    Wat fijn om de wind in de rug te hebben Eugenie, en Wim wat lief dat je Eugenie uit de wind houdt. Ik geniet van jullie verhalen en belevenissen en heb ontzag voor jullie doorzettingsvermogen. Dat de “dag van de arbeid” onopvallend verliep lijkt me logisch. Wie adoreert de strijd om het bestaan en de daarbij horende ‘ Verelendung’ nog als orthodoxe socialist. Wellicht begrijpen alleen pensionado’s het bestaan van mentaal verpauperde loonslaven. Maar dat terzijde.
    Hartelijke groet

groeten aan Rola!
  6. Hetty:
    2 mei 2018
    Dag Eugenie en Wim,

wat zijn jullie al 'n aardig eind opgeschoten, ik loop achter ! Leuk om te lezen.Veel plezier op jullie tocht met sterke benen, goeie bedden en lekker eten ! groeten ook van Kees