30 april (Wegorzyno-Szczecinek 99 km)

30 april 2018 - Szczecinek, Polen

Omdat er gisteren niets is gezegd van ontbijt, maken we het zelf klaar: één pizzapunt, brood met kaas en yoghurt na, een prima bodem voor de dag, die wéér zonnig en zelfs warm wordt, tot 30°C. in de schaduw! Vandaag zal vooral in het teken van stevige Oostenwind, dus tegenwind staan. We kiezen niet voor de kortste route door het bos naar Drawsko Pomerski, omdat zelfs de verharde weg op dit traject slecht is en we de kwaliteit van de bospaden niet kunnen overzien.

We vervolgen dus de DK20, die we de hele dag aanhouden. Op een paar stroken kasseien na is het uitstekend asfalt en de verkeersdrukte valt mee. De meeste auto’s houden echt een meter ruimte aan bij passeren en vrachtautochauffeurs blijven vaak achter ons tot ze veilig kunnen inhalen.

Achteraf gezien zijn de 19 km waarmee we begonnen, tot aan Drawsko Pomerski de zwaarste van de hele dag. Stevige tegenwind en bijna geen beschutting vanwege het golvende open akkerland waar we door rijden. Het is dan zaak om de krachten te verdelen en héél rustig te blijven; we rijden nauwelijks harder dan 16 km/u. Na dit traject belonen we ons met een eerste koffie bij een tankstation.

Op het volgende traject, 13 km tot aan Zlocieniec, hebben we gelukkig wat meer beschutting door de bossen en we eten er op een bankje pizzapunt nr. 2. Na wéér 17 km is het om iets over twaalf tijd voor de lunch op een bankje bij de rotonde in Czaplinek. Dit keer pizzapunt met yoghurt na! Het is heerlijk om de benen even te strekken, van de zon te genieten en naar de passanten te kijken, je bent zo even toeschouwer in het Poolse leven van alle dag.

Ook de laatste 42 km knippen we in stukken. Twaalf km verder kopen we in Lubowo nog een fles water, want we blijven drinken met deze hitte! Weer twaalf km verder belooft een tankstation te zijn, we hebben weer zin in koffie. Bij aankomst valt het tegen: wel alcoholische dranken, geen koffie.

Inmiddels draait de route naar het Noordoosten en komt de wind uit het Zuidoosten zodat de laatste km’s naar Szczecinek eigenlijk wel meevallen. We rijden direct door naar het centrale plein bij het Stadhuis, voor een …. koffie! We praten er nog even met een  Nederlands-Pools gezin dat hier een weekje op vakantie is. Iets verder zien we de VVV. Een allervriendelijks meisje reserveert een kamer voor ons in Hotel Residence. We trekken nog even een jack aan tegen de eerste regendruppels van de dag en tegen vieren checken we in, moe, maar heel tevreden over een pittige dag!

Na een douche en wat rusten, rijden we langs de oever van het Trzieckomeer terug naar het centrum. Op het meer zijn diverse watersportmogelijkheden en de stad heeft een beetje de uitstraling van een oude badplaats. Er wonen rond de 40.000 mensen; in het Duits heet het stadje Neustettin. Op het stadhuisplein is zichtbaar dat de stad partnerstad is van Bergen op Zoom: 965 km van hier geeft de  wegwijzer aan.

We eten bij een Italiaan, maar géén pizza, wel gevulde kippensoep, penne en een Griekse salade, prima! Het is inmiddels te koud om buiten  te eten, we kiezen voor het restaurant dat ligt in een soort souterrain.

Het was vandaag echt hard werken met die tegenwind.  Op een gegeven moment doet alles pijn, maar dat is weer gauw vergeten.  Ik ben heel blij dat Wim alle bagage sjouwt en mij ook nog eens de hele dag uit de wind rijdt.

Het was weer een mooie route, heel afwisselend. In de dorpen zie je soms nog oude huizen die een goede opknapbeurt nodig hebben, maar over het algemeen ziet alles er hier goed verzorgd uit. Gisterochtend was men in de stad al volop aan het schoonmaken en ook vandaag kwamen we mensen tegen die heel nauwgezet de wegrand aan het bijwerken waren.

Alles bij elkaar was het weer een goede  vakantiedag.

1. Ine:
    30 april 2018
    Benieuwd wat je morgen merkt van 1 mei.
  2. Sietse en Addie:
    30 april 2018
    Wim en Eugenie, wat een leuke gedetailleerde verslagen maken jullie. Kan met de verhalen en de foto's een goed beeld krijgen hoe het er daar in Polen uitziet en toegaat.
    Goede, voorspoedige reis verder gewenst!!
  3. Dicky:
    30 april 2018
    Ik neem mijn petje af voor jullie. Maar dat je zo veel ziet is duidelijk.
  4. Martha Heinrichs:
    Ga jullie volgen hoor
    Leuk verslag en petje af met die wind
  5. Joke:
    1 mei 2018
    In gedachte fiets ik gezellig mee. Maar ik kan bij Eugenie wel achterop gaan zitten. Want Wim heeft alle bagage. De☀️bij jullie,de☔️hier. Maar fijn voor jullie, de tegenwind is al genoeg om het vol te houden🍀🍀