20 juni (Vester Egesborg – Oldenburg in Holstein, 87 km)

20 juni 2018 - Oldenburg in Holstein, Duitsland

Gisteravond heb ik nog een tijd met een andere gast zitten praten. Hij is ICT-er en heeft een project in de omgeving. Omdat hij veel voor de VN werkt (op locatie) heeft hij nogal wat van de wereld gezien. We hebben een boeiend gesprek over ICT, wiskunde, filosofie, het belang van geschiedenis, kritisch denken, de oude HP-rekenmachine eindigend met het thema vertrouwen. Daardoor ga ik pas na elven naar bed. Na een rustige nacht staan we om 7:00 u op en zijn om 8:00 u op weg.

Omdat het dreigt te regenen, trekken we meteen ons jack aan. Ook goed tegen de tegenwind! De regen zet niet door; als we het te warm krijgen van het trappen kan het wel weer uit. We rijden door tot Vordingborg, waar een lange hoge brug  ons naar het volgende eiland Falster brengt. We willen hier graag voorbij zijn voor het windkracht 4 of 5 wordt! De brug maakt een zeer vervallen indruk: veel roest en betonrot!

Rond half elf is het tijd voor een koffie; er is net een nieuwe koffiemachine: heerlijke cappuccino, maar géén espresso! Mijn liefde voor SHELL wordt er niet groter op! De tegenwind valt voorlopig mee, een uurtje later eten we ons brood bij het haventje van Sakskøbing. Inmiddels staat er een harde Zuidenwind, gelukkig een beetje dwars op de weg naar Maribo. Het heeft mooie oude houten huisjes en een grote Domkerk aan het meer. We kunnen die helaas niet bekijken, omdat alles is voorbereid voor een begrafenis, die bijna begint. Omdat het pas 1 uur is, is het nog vroeg om in Maribo te overnachten.

We rijden dus door naar Rødbyhavn, heel rustig fietsen we tegen de wind in die toch meevalt (geen windkracht 5!) Bij het veer kopen we een kaartje en kunnen de boot van 14:45 u zo oprijden. De tijd aan boord gebruiken we om logies te zoeken in Oldenburg, omdat er geen reactie kwam van een adres in Puttgarden. We praten ook nog een tijdje met twee stellen die een dagje in Denemarken gefietst hebben.

In Puttgarden zijn we van plan de trein van 16:15 te nemen naar Oldenburg. Pas nadát we bij een automaat onze kaartjes gekocht hebben, zien we dat die trein vervalt en nu wachten we in een restaurant op de trein van 18:42 u. Inmiddels heb ik een hotel geboekt en wachten we tot we verder kunnen. Denemarken ligt achter ons, nu nog een kort bezoek aan Duitsland!

Ondanks de stevige tegenwind schoot het toch aardig op vandaag, maar we hadden geen fut meer om naar Oldenburg door te fietsen (weer 32 km).

We zijn nu vrij kort in Denemarken geweest, maar we zijn al vaker in Denemarken geweest, maar dan op Jutland. Daar vielen mij de gekleurde huizen op met de stokrozen; hier heb je die ook wel, maar wat minder denk ik.

Als we iets na zessen op het station komen, zien we dat de trein van 18:42 u een EC-trein is (reservierungspflichtig)  én dat de volgende regionale trein óók vervalt. Na een telefoontje met Deutsche Bahn, vragen we vriendelijk of we tóch met de EC-trein mee mogen.  Gelukkig zijn de conducteurs redelijk en zo stappen we in de trein die zojuist van de veerboot gekomen is! Een halte verder zijn we in Oldenburg. In het familiehotel kunnen we ons nét oppeppen om te gaan douchen en het zweet en de vermoeidheid van ons af te spoelen.

We zoeken of we nog ergens koffie en gebak kunnen krijgen; we hebben beiden behoefte aan zoetigheid; het wordt koffie + pannenkoekje  met bramenjam. We kijken terug op een dag waarop we pittig gefietst hebben en vanochtend niet wisten hoe die zou eindigen.

1. Anita Baart:
    20 juni 2018
    Doorzetters!!
  2. Joke de Jongh:
    21 juni 2018
    Wat zal Duitsland brengen? Daar hebben ze vast gebak, alleen de slagroom is niet lekker, ongezoet meestal.
  3. Tien:
    21 juni 2018
    Avontuur rond de Oostzee !! Prachtige Verhalen !
    Goede Reis ! Bijna Thuis ! ..... daarna , wil je toch weer verder op de Fiets !
    Vrijheid .....Blijheid ! Veel Plezier !!
  4. Nancy kok:
    21 juni 2018
    Niets dan bewondering voor jullie prestaties! Kan me goed voorstellen dat er op een gegeven moment geen nieuwe indrukken meer bij kunnen. Maar: Chapeau! Geniet nog met volle teugen. Dank voor de verhalen.
  5. George L:
    21 juni 2018
    Net zoals je aan de huizen bij ons in de buurt de overgang van België naar Nederland beleven kunt, proef ik in jullie knappe ( want heel compact en inforijk) en heerlijke reisverslagen het dichterbij komen, ook zonder dat ik er precies mijn vinger op kan leggen. De foto's laten ook meer ordening zien. Het gesprek met de wereldwijze ICT- klinkt mij als de kers op de taart die later letterlijk gezocht werd. Take care, groet
  6. ANS:
    21 juni 2018
    Bijna thuis!! toch vreemd als het er weer op zit, wordt weer afkicken... ;-)
    dat geldt voor ons ook!!
  7. P.a.wolfis:
    21 juni 2018
    Door jullie moest ik aan een lotgenoot -Slauerhoff- van jullie denken:
    Alleen in mijn gedichten kan ik wonen.
    Zoolang ik weet
    dat ik in wildernis,