2 mei (Bytów-Gdansk 96 km)

2 mei 2018 - Gdansk, Polen

Na een goede nacht zitten we om 7:30 u beneden aan het buffet, gezien de hoeveelheid servies lijken er maar drie gasten te zijn. Rond achten rijden we het stadje door, naar de aansluiting met weg 228. Het is vandaag frisser dan gisteren, we houden rugwind en het regent niet. Prima fietsweer dus. De 228 is een kleinere weg van wat slechtere kwaliteit, er is nauwelijks vrachtverkeer, dus we wanen ons weer op een zondagochtend. We trekken door de streek Kasjoebië, met talrijke meertjes, riviertjes, kleine dorpjes, open terreinen afgewisseld met bosgebieden. De route is vandaag wel het mooist tot nu toe. Wij zijn vast niet de enigen die dit vinden; we zien meer campers en kamerverhuur.

Na 22 km een eerste koffie bij een tankstation waar het espressoapparaat werkt, nog een keer een stop voor een broodje banaan en voor twaalven, na 56 km komen we in Kartuzy, het toeristische hart van de streek. Op het centrale plein maken we onze lunch met een broodje gefrituurde kip. Een uurtje later stoppen we weer voor een koffie in Lukowo. Het is nu te merken, dat we Gdansk naderen, want de wegen worden drukker en de kwaliteit van de weg, nu de DK21, wordt er niet beter op. Óf gaten óf de gaten zijn gevuld met asfalt en dan levert het een wasbord op.

Vanaf het passeren van de autobaan S6 zijn er vaker vrij liggende fietspaden, maar die houden ook zomaar weer op, zijn niet bewegwijzerd. Kortom goede bedoelingen, maar voor de rest: zoek het maar uit. Op de kaart en met Maps.me vinden we een route die ons vanuit het Zuiden het centrum invoert. Hier passeren we de vestingwallen van de oude Hanzestad. Niet veel later, precies om 15:00 u, staan we plotseling op Długi Targ, de Lange Markt, het hart van de Rechtstad. Głowne Miasto, de Rechtstad, is het centrum binnen de stadsmuren, het deel te Noorden ervan wordt verwarrend Stare Miasto, oude stad genoemd.

We zijn nu twee van de vele toeristen die de prachtige gevels van de patriciërshuizen te bewonderen. Bij de VVV halen we een plattegrond en vervolgens laten we ons meevoeren in de drukte door de Groene Poort naar de oever van de Oude Mottlau die iets verder in de Wisla of Weichsel uitmondt. We zijn op weg naar het hostel waar ik gisteren naar gemaild had. Er is plaats, een sobere tweepersoonskamer.

Na een douche gaan we meteen te voet de stad in. Gedetailleerde beschrijving gaat nu te ver. Dat wordt morgen wel vervolgd.

We hebben weer heerlijk gefietst, vooral  vanwege de wind. Het was echt een hele mooie route. Het centrum van Gdansk is erg mooi, alleen zijn er veel te veel toeristen. We hebben al een flinke wandeling door de stad gemaakt. Morgen gaan we op de fiets nog van alles bekijken.

1. Joke:
    3 mei 2018
    92 km. ? Met de wegen is het dus hobbelen. Tot nu toe kunnen slapen en douchen, dat is fijn. De opmerking er zijn teveel toeristen is wel lachen. Geniet van alles wat jullie gaan bekijken. 🍀🍀
  2. Tinneke:
    3 mei 2018
    Gdansk ziet er met die patriciërs huizen schitterend uit. Fijn om dat te kunnen zien. Jullie maken leuke verslagen. Een goede reis verder