7 juni (Turku – Mariehamn, ferry)

7 juni 2018 - Maarianhamina, Finland

Na vroeg (6:20 u) te zijn opgestaan, beladen we de fietsen al, ontbijten en rijden naar het ferryterrein. We zijn zó vroeg dat we vooraan de rij staan en een half uurtje moeten wachten. Het is fris, maar gelukkig droog en wel leuk om te zien hoe onze veerboot leeggereden wordt, niet alleen qua auto’s en vracht, maar ook qua afval. We zien ook de tankauto’s vertrekken die nieuwe olie geleverd hebben. 7:45 u zijn we aan boord van de Galaxy en installeren ons in een hoekje van het restaurant. Het wordt niet druk; plaats genoeg. We doden de vijf uur met een dutje, moeizaam proberen we een internetverbinding te krijgen, eten wat, drinken een heel dure koffie en kijken zo af en toe naar de omgeving waar de boot langs vaart. Buiten is het nogal guur en de zijwind (die tegen een flat van tien verdiepingen waait) zorgt er voor dat het schip een klein beetje scheef hangt.

We varen naar het eiland Åland, of beter gezegd is het een archipel met zo’n 6700 eilanden en eilandjes, sommige maar een paar tientallen meters in doorsnee. Het is zelfs zo dat in die vijf uur varen, er altijd eilanden te zien zijn op hooguit een paar km afstand. Mariehamn is de hoofdstad van de archipel op het eilanddeel Jomala.

Rond 13:30 u bereiken we ons eindpunt. Er blijkt maar een kleine rij auto’s met ons van boord te gaan, omdat het schip verder gaat naar Stockholm. We vinden snel ons hotel, checken in, eten nog wat en doen een dutje, we zijn moe terwijl we vandaag nog niets gedaan hebben! Daarna lopen we de plaats in waar deels nog oudere houten huizen staan, maar qua nieuwbouw niet zo karakteristiek is. Wel is er een mooie bomenlaan en een park met veel vogels als we richting strand lopen. We bekijken het gedrag van de vogels en hun jongen. We doen nog wat inkopen voor morgen, drinken een koffie op een terras en lopen weer naar ons hotel.

Na een uurtje nemen we toch maar de fiets naar het restaurant. Een heerlijke salade en een noodlegerecht. We maken nog een ommetje langs de haven aan de Westzijde, waar een oud schip gerestaureerd wordt. Even verder worden we morgenvroeg weer verwacht.

De bootreis was een beetje saai, vooral omdat het veel te koud was om buiten op het dek te gaan kijken. Hier op het eiland hebben we lekker gewandeld en bij het water gezeten. Ik denk dat het hier in de zomer erg druk kan zijn, nu is het overal nog rustig.

1. Anita Baart:
    7 juni 2018
    Wat bijzonder om te zien, die eilandjes.
  2. Joke:
    8 juni 2018
    De eilandjes lijken me heel leuk. Lekker wat dutjes gedaan, is mooi meegenomen. In zo’n hut hebben wij ook geslapen. Toch nog even gefietst. Mooie vogels en dat het nog niet zo druk is, is mooi meegenomen.
  3. Dries en Ella:
    8 juni 2018
    Mooi! Wat een indrukwekkende reis!