8 juni (Mariehamn – Stockholm, ferry)

8 juni 2018 - Stockholm, Zweden

Hoewel het een hotel is met weinig uitstraling, staat er vanochtend om 7:30 u een prima ontbijt klaar. Er eten nog meer mensen waarvan ik denk dat ze met de boot mee gaan. Rond achten rijden we naar de pier waar de Cinderella al ligt aangemeerd. Groter, hoger (12 etages) en luxer dan eerdere veerschepen. Als we aan boord gaan worden er vooral veel levensmiddelen ingeladen. Eenmaal boven zien we hoewel wij en een paar anderen het nu als ferry gebruiken, het toch meer een cruiseschip is, met publiek dat duidelijk gewend is aan boord de tijd door te brengen. Van eten naar muziekoptreden naar eten naar muziekoptreden en soms een ommetje over het dek.

We kijken hoe we bij het vertrek steeds minder eilanden van Åland om ons heen zien, maken een puzzeltje op het dek, waar het behoorlijk waait en gaan in onze hut (goedkoper dan stoelen!) een dutje doen. Als we weer boven komen blijkt de Zweedse kust al in beeld, eigenlijk een spiegelbeeld van het vertrek, want ook hier honderden eilandjes. Toch duurt het nog een paar uur voor we écht aanmeren, omdat het schip hier langzaam vaart, misschien om te zorgen dat de boeggolf de oevers niet beschadigt?

Iets na drieën rijden we de pier op en merken al vrijs snel dat Stockholm een échte fietsstad is omdat we het fietspad delen met honderden anderen, door Gamlastan, het échte oude centrum naar de wijk er ten Noorden van, door de heel drukke winkelstraat Drottninggatan op zoek naar de VVV die er niet meer is, die bij het station is ook lastig te vinden. De jongen achter het loket heeft weinig te bieden wat we zelf al niet weten. Daarom rijden we naar een van de hostels die ik al gevonden had. Inchecken, kleine kamer, maar wel op een centrale plek. We drinken een chocomel voor we door de winkelstraat richting centrum lopen, via de VVV die bij het theater zit (Hier wél voldoende informatiemateriaal!)  We zien al een Indiaas restaurant, waar we wat later ook (lekker) gaan eten. Op het terras, mensen kijkend en langzaam landend in Stockholm. Daarna lopen we nog even naar het oude centrum, wat we morgen uitvoeriger gaan bekijken.

Terug in het hostel blijkt het moeilijk om de fietsen binnen te plaatsen. Het hostel heeft kennelijk één plek in een parkeergarage onder dit gebouw en het kost wat overredingskracht om onze fietsen daar te plaatsen. Terwijl ik dit verslag zit te maken hoor ik om me heen allerlei talen: Russisch net zoals bij de meisjes achter de balie, Spaans, Duits enz. Veel mensen maken ook hun eigen eten klaar.

Op de boot heb ik weer eens bedacht dat ik echt niet vlug een cruise ga maken, want het is zó saai op de boot, bovendien houdt ik niet erg van water. Het was wel mooi om langs de eilandjes te varen.

Het was even schrikken toen we de stad in fietsten, want het is erg druk hier, maar toen we later gingen wandelen was het weer heel leuk. We zijn hier jaren geleden met Leon en Niels een dag geweest en sommige dingen herkende ik. Ik heb wel zin om morgen door de stad te gaan fietsen en weer van alles te gaan bekijken, maar daarna vind ik het ook weer fijn om een week gewoon te gaan fietsen.

1. Anita Baart:
    Fijne dag in Stockholm!
  2. Joke:
    9 juni 2018
    Een drukke fietsstad en onbekend,succes.Ik heb het idee dat het van heel rustig naar heel druk gaat.Veel plezier.
  3. Frans en Marianne uit Teteringen:
    9 juni 2018
    Het lijkt ons geweldig om net als jullie door Zweden te kunnen fietsen.
    We genieten dagelijks van jullie fantastische fietstocht.
    Groetjes en goeie reis verder.
    Frans en Marianne