9 juni Stockholm

9 juni 2018 - Stockholm, Zweden

We staan beiden met een duf hoofd op, omdat er in onze kamer te weinig ventilatie was. We zijn niet de enigen die al vroeg ontbijten. Het loont de moeite om al vroeg het centrum in te fietsen. Nog niet zo druk, nog niet zo warm. We parkeren onze fietsen in Gamlastan en verkennen de oude straatjes te voet. We zien de wisseling van de wacht bij het koninklijk paleis; heel sober! Voor het bekijken van de kathedraal zijn we nog te vroeg. We rijden ook even naar het naastgelegen eiland Ridderholmen, kijken er uit over het water, de Riddarfjärden, overwegen zelfs om een rondje te fietsen om er omheen te fietsen, maar besluiten éérst te gaan doen wat we al van plan waren, namelijk naar het Vasa-museum te gaan.

We verrijden ons even en komen op het eiland Skeppsholmen terecht (hier is een écht mooie jeugdherberg die we gemist hebben); even later rijden we over kades langs mooie gevels naar het eiland waar het museum op ligt. Het is er druk, maar het bezoek is de moeite waard.

In de 17e eeuw besloot de Zweedse koning Gustav Adolf om de marine te versterken met een oorlogsschip, de Vasa. Gebouwd onder Nederlandse leiding werd dit schip in 1628 te water gelaten en zonk terwijl het nog geen kilometer gevaren had. Verkeerd ontwerp, te weinig ballast, een beetje wind deed het kapseizen! In 1961 is het schip, dat nog in goede staat verkeerde, geborgen en daarna geconserveerd. Nu is het de kern van het museum, waar nog ook veel informatie over het bouw- en conserveringsproces te vinden is.

We rijden met een omweg richting hostel, bezoeken nog een rommelmarkt en als we terug zijn eten we en doen we een dutje. Daarna is het prettig koel en bijna windstil, prima voor een wandeling in deze buurt. Bij het hostel spreken we nog een meisje uit Lille, per fiets op weg naar de Noordkaap! We eten bij 7 Eleven: een pizza en salade naar keuze. Als ik met dit verslag begin, praten we nog een tijdje met een jongen uit deze regio, die benieuwd is naar onze ervaring in Stockholm en naar onze reis. Hij is zelf actief op triatlongebied. Terug in het hostel gaan we ons voorbereiden op de verdere fietstocht.

Het rondfietsen door de stad was weer leuk. Omdat het zaterdag is, was het ook niet zo druk. We hebben een aardige indruk van het centrum van de stad gekregen. We hebben nog steeds geluk met het weer, wat alles heel prettig maakt.

1. Ine:
    9 juni 2018
    En nu weer fietsen vanaf morgen.Succes🤗
  2. ANS:
    10 juni 2018
    op naar de laatste etappe - hoop dat het weer een mooie toch zal zijn.
    en doe maar rustig aan, het is 'zo weer' voorbij... ;-)
  3. Dries en Ella:
    10 juni 2018
    Wat hebben jullie toch een heerlijke vakantie! Weer een prachtig verslag van jullie.