27 april (Berlijn – Angermünde 79 km)

27 april 2018 - Angermünde, Duitsland

Om 7:30 u op na een goede nacht. We maken zelf ons brood en gaan om 8:30 u op pad. Het is nogal druk met ouders die hun kinderen naar school brengen. Het is nog wat fris, maar het blijft vandaag droog en zelfs zonnig. De Zuidenwind is ons gunstig gezind omdat de route vooral Noordoost gaat.

We houden grofweg de route aan van woensdagavond naar het WABE. We vinden het een prettige drukte, over het algemeen zijn er behoorlijke fietsstroken en de automobilisten zijn wel aan de fietsers gewend. Na negen km verlaten we Berlijn en wisselen dorpjes en koolzaadvelden elkaar af. Rond tienen drinken we onze eerste koffie in Bernau; we gaan er bij een conditorei toch nog maar even binnen zitten, maar gaandeweg kan er toch al wat kleding uit.

Het volgende deel van de route voert vooral door de bossen naar Eberswalde. We kopen er brood op de markt en lunchen op een bankje. Ons valt op dat de dorpen en stadjes sinds de jaren 90 voor een groot deel opgeknapt zijn; soms verraadt een bouwval maar ook de kleding van veel voorbijgangers dat de rijkdom niet iedereen bereikt heeft. Als we het stadje uit zijn wordt de route steeds heuvelachtiger met talrijke meertjes, sommige zijn bijna dichtgegroeid door rietplanten. We stoppen nog even in Chorin, waar we koffie hopen te drinken op een terras bij een heel mooie kloosterruïne, maar €12 betalen om op het terras te mogen zitten is ons echt te gortig.

Iets na tweeën zijn we in Angermünde, ons reisdoel van vandaag. Een oud Brandenburgs stadje aan de oever van de Mündessee. We halen bij de VVV een plattegrond en rijden verder naar ons hotel vlak bij het meer. Nadat we ingecheckt zijn, drinken we een koffie op een terrasje aan de oever en genieten van de zon. Na een douche en een dutje verkennen we het stadje. Ons vallen de talrijke natuurstenen beelden op. We bekijken de restanten van de oude stadspoort en verwonderen ons over de architectuur van de Sankt Marien-kirche waarvan het onderste deel is opgebouwd uit grote natuurstenen, met erboven baksteen. Op de zeer brede voet van de toren lijkt een 35 m hoog fort te rusten. Het mooie barokke orgel kunnen we helaas niet zien (wel horen) omdat de kerk gesloten is.

Bij een volgende koffiestop nemen we de tijd voor een puzzeltje en rond 18:30 u gaan we eten bij een  Indiaas restaurant Taj Mahal. Het gelijknamige menu is voortreffelijk. Na een kippensoep volgt lamsvlees met kaas in currysaus en kippenvlees in weer een andere curry, met rijst, warme groenten en salade, een copieuze maaltijd met subtiele smaken. (Morgen gaan we het weer soberder doen!) Voor onze spijsvertering maken we nog een wandeling naar de Franciscaner kloosterkerk bij de zuidelijke stadsmuur. Zo op de vrijdagavond is het een heel rustig stadje, prima voor een overnachting.

Het was een prima eerste fietsdag met een mooi afwisselend parcours. We hebben ook een schaapskudde gezien met een aantal lammetjes, heel lief. Omdat het glooiend was, moesten we al een beetje klimmen. We hadden nog niet veel gefietst dit jaar, dus na bijna 80 km was ik toch wel moe.

We hebben vanavond echt heerlijk gegeten en gaan nu nog een kopje thee drinken. Het lijkt morgen weer een mooie dag te worden.

1. Anita Baart:
    27 april 2018
    Mooie omgeving hoor!
  2. Cilia en Ad:
    28 april 2018
    De kop is eraf. Mooi begin! Veel plezier nog.
  3. Martha:
    30 april 2018