17 mei Riga

17 mei 2018 - Riga, Letland

We slapen een half uurtje uit, ontbijten heel ontspannen en dan gaan we te voet door het tunneltje onder het spoor door naar de centrale markt in de Russische buurt, een stel hallen uit de eerste wereldoorlog waar zeppelins gemaakt werden. Nu is het een immense markt voor etenswaren, kleding en wat je verder maar kunt bedenken. We zijn duidelijk niet de enigen die op de koopwaar afkomen. Wij lopen verder door om het gebouw van de academie van wetenschappen te bekijken, Stalin’s suikertaart en dat woord zegt wel genoeg. Een immens gebouw in Sovjetstijl, zoals er ook een in Warschau staat. Daarnaast staat een charmante houten Russisch orthodoxe basiliek. Er wordt juist een dienst gehouden, we genieten achteraan even van de prachtige samenzang en observeren de logistiek van het kopen van heel dunne, snel brandende kaarsen en de vrouwen die telkens zorgen dat de oude worden opgeruimd en er weer nieuwe worden opgestoken.

In dit deel van de stad woonden voor de oorlog ook de meeste Joden en was in de 2e wereldoorlog het Joodse getto. Er herinnert niet veel meer aan, maar het museum over de holocaust en het getto van Riga in deze buurt is indringend. Riga is voor veel Joden uit andere landen het eindstation geweest. Er is nu ook een tentoonstelling over de massamoorden in Armenië, ruim een eeuw geleden. Terug bij de hallen gaan we koffie drinken.

In ons hostel hebben we gehoord dat er om 12:00 u een rondleiding is door het Art Nouveau- deel van de stad. Dat zijn de wijken die rond 1900 net buiten de stadswallen zijn gebouwd. We komen met een groepje van acht personen bijeen in het park Esplanade. Livia is onze gids. Ze heeft architectuur en kunstgeschiedenis gestudeerd en we krijgen een twee uur durend wandelend college over de geschiedenis van Letland en van de Art Nouveau in het bijzonder. Zij noemt Riga dé Art Nouveau-stad en gezien het aantal panden is daar weinig aan overdreven. Het is werkelijk prachtig! Veel bijzondere panden zijn ontworpen door Eisenstein, de vader van de latere filmer.

Om twee uur zijn we een beetje dizzy van zoveel indrukken en informatie en gaan op een terras zitten voor een pizza en wat drinken. Als we na 40 minuten horen dat de pizza nog 10 minuten gaat duren, dus nog gebakken moet worden, rekenen we maar af en kopen in een tentje om de hoek kant en klaar liggende pizzastukken. We lopen weer terug om het Art Nouveau-museum te bezoeken. Hier is ook veel aandacht voor de interieurs, kleding en huisraad van die tijd. De stijl doordrong allerlei aspecten van het leven.

Als we buiten komen plenst het, de eerste regen in meer dan twee weken. We schuilen even en gaan dan door de parkgordel rondom het kanaal terug naar ons hostel. Tijd voor een dutje; we zijn bekaf.

We gaan eten in een folkmuziek-bar in de oude stad. Een mooie ambiance in een kelder waar vanavond om negen uur en optreden is. Lokale gerechten, weer eens wat anders dan pizza of pasta.

Terug in het hostel is het tijd voor het verslag en spreek ik nog even met Livia die hier ook blijkt te werken.

Het was vandaag weer een interessante dag. We hebben veel gezien en ook veel gelopen. De sfeer is overal in de stad heel ontspannen en op veel plaatsen zit iemand muziek te spelen. De rondleiding was ook prima, prachtige gebouwen, alleen had Livia een hele snelle manier van praten, wat wel wat vermoeiend was.

1. ANS:
    17 mei 2018
    wat een prachtige stad. goed dat jullie daar ook tijd voor uittrekken.
    misschien nog wel vermoeiender dan het fietsen.
    wanneer staat de treinreis naar St. Petersburg op de rol?
    jullie krijgen de groeten van Rob en Chantal!!
    doei
  2. Frans:
    17 mei 2018
    Jullie zijn flink opgeschoten, zie ik. Het weer valt ook best mee, geloof ik. Riga is een mooie stad, zo te zien. Geniet ervan!
  3. Joke:
    18 mei 2018
    Veel gezien lees ik. Eugenie je hebt al zes boeken gelezen, las ik in een eerder bericht. Ga ook eens nadenken over een e- reader.
  4. Anita Baart:
    18 mei 2018