16 mei (Lielvärde Riga 64 km)

16 mei 2018 - Riga, Letland

Na een heel rustige nacht in ons vakantiehuisje zijn we stipt om 8:00 u op weg. Een laatste keer over het hobbelige fietspad naar Lielvärde, nog een boodschap bij de super en dan gaan we de A6 op naar Kegums. Hier ligt ook weer een stuwdam in de Daugava; vandaag kiezen we weer voor de route aan de Zuidzijde omdat we denken dat we zo gemakkelijker en mooier Riga zullen binnenrijden. In de schaduw van de wolken is het nog wat fris, we houden de hele ochtend onze windstopper aan. De P85 doet qua drukte niet voor de A6 onder; vooral veel vrachtverkeer, maar de omgeving is weer prima. Boerderijen, bossen, soms zicht op de rivier.

In Dogmale, ongeveer op de helft van onze etappe, is er weer een tank-station voor koffie, precies op het moment dat we daar zin in krijgen. Ongeveer 10 km verder zien we de volgende stuwdam en bijbehorende elektriciteitscentrale.  We kruisen nog twee autobanen en komen in de eerste voorsteden terecht. Via behoorlijke fietspaden of de vluchtstrook vorderen we prima. Na nog een lastige rotonde (altijd opletten met de stromen in- en uitvoegend verkeer!) komen we op een fietspad direct langs de rivier terecht dat ons tot de Stenen Brug brengt, pal tegenover de oude stad Riga. Een foto kan niet ontbreken. Even later rijden we de brug over naar de VVV voor een plattegrond en wat overnachtingsopties. We zijn in Riga (11:50 u)!

We fietsen naar een van de hostels aan de Oostzijde van de oude stad. Er is plaats! We eten eerst onze lunch op het balkon, douchen, doen een dutje en ik werk mijn verslag bij. Nu gaan we uitzoeken wat we vanmiddag nog te voet willen bekijken.

We hebben weer fijn gefietst vanochtend. Het blijft leuk om zo’n stad binnen te fietsen en te beseffen: We zijn in Riga! Het is meteen toeristisch, maar ook gezellig.

We lopen het oude centrum in en laten ons gewoon leiden door toeval en nieuwsgierigheid, leuke binnenplaatsjes, talloze kerken, een standbeeld van de Bremer stadsmuzikanten, dan is het tijd voor een espresso. Het wordt maar weer eens duidelijk dat ik niet zo goed gedij op de grote toeristische terrassen. Obers die elkaar in de weg lopen, kussens die onder je neus vandaan gehaald worden, wachten, eigenlijk de eerste keer dat ik me deze vakantie erger. Daarna bekijken we het Domplein; de Dom is zojuist gesloten. In een grote boog lopen we weer terug naar ons hostel. Bij de pub ernaast kan ik nog net de laatste km’s van de giro-etappe zien.

In ons hostel hangt een aankondiging van een street food festival, zoals ons ook afgelopen vrijdag bevallen is. Het is in de wijk Pardaugava (letterlijk: over de Daugava). Dat geeft ons een aanleiding de fietsen weer naar beneden te sjouwen, de Stenen Brug weer over te steken en Pardaugava te verkennen. Nog veel oude houten huizen in originele staat, maar ik hoorde later dat de wijk in opkomst is. Op de plaats die ons is aangewezen vinden we geen food festival, maar wel een klein restaurantje Kairi Café. Naast heerlijke gerechten verkoopt men ook heel lekker gebak. Met een stuk basilicumgebak (we waren gewoon nieuwsgierig hoe dát smaakte) sluiten we onze maaltijd af.

Via de Vansu Tilts, een grote tuibrug, rijden we weer terug tot aan het kanaal dat om de oude stad loopt. Op het kanaal varen een paar Engelse long-boats, heel rustig wat aansluit bij de relaxte sfeer in het park aan weers-zijden van het kanaal. Niet veel later gaan de fietsen weer naar boven en kijken we terug op een leuke kennismaking met Riga.

Het is altijd leuk om door een stad te fietsen. Je kunt in korte tijd een redelijke indruk van een stad krijgen. Omdat het zo’n lekker weer was, waren er overal wandelaars en fietsers. Morgen gaan we weer door de stad fietsen om andere wijken te bekijken.