15 juni (Vaggeryd – Torup, 109 km)

15 juni 2018 - Västra Torup, Zweden

Prima nacht in ons rustige huisje aan het meer. Het is al meteen zonnig als we om 8:00 u wegrijden. Eerst volgen we nog de weg parallel aan de autobaan E4, daarna buigen we af naar het Zuidwesten via provinciale weg 152. We hebben niet zo veel moeite met de tegenwind als gisteren. Als we na 32 km in Hillerstorp bij een bakkerswinkel stoppen roept een vrouw naar Eugenie: “Hier is koffie”. Het is een paar dat vóór de winkel in de zon van hun koffie zit te genieten. We halen binnen ook koffie en raken in gesprek met het stel uit Wijk bij Duurstede, op rondreis door Zweden, met af en toe een fietstocht. Nu op weg naar Stockholm; wij geven nog een tip qua jeugdherberg.

Vandaag voert de route voor een groot deel door de bossen, met af en toe een doorkijkje naar een meer, en soms een open gebied met koeien of paarden. We vinden het niet eentonig, en de beschutting tegen de wind is prettig. Rond 11:30 u bereiken we Bredaryd, waar we al vroeg onze lunch eten op het pleintje bij de supermarkt. Bij het tankstation bij de rotonde in Reftele is het weer  tijd voor een koffie. Hier overleggen we al hoe ver we vandaag zullen fietsen. Eerst maar door tot het geplande eindpunt Smålandsstenar. Daar rijden we naar de VVV, met de vraag over huisjes verder op de route. Het meisje achter de balie weet nog nét dat achterin de folder logisadressen staan, verder moet ze net zo zoeken met haar telefoon als wijzelf. Omdat een adres bij Hyltebruk, nogal uit de route ligt, kiezen we er voor om nog 32 km te rijden naar Torup, waar ook huisjes verhuurd worden. Ik bel; we kunnen er om 17:00 u terecht, maar het lukt ons niet om het adres met Google te vinden.

Het is pas 14:00 u, alle tijd om die laatste 32 km op het gemak te doen, tussendoor eten we nog een keer en verder vordert het gestaag. In Torup zien we ook een jeugdherberg, waar de deur open is, maar niemand aanwezig. Er is ook geen reactie op mijn telefoontje. Dan belt een jongen die in de garage eronder werkt via via naar de beheerder. Er  is geen plaats! Wonderlijk omdat we diverse lege kamers gezien hebben, maar een uur later zien we dat er toch mensen zijn gearriveerd. Op het terras van een pizzarestaurant drinken we een cola en zoeken verder naar het adres van de hut. Die lijkt bij een plaats 12 km terug te liggen! Dan reserveren we maar een kamer in het hotel hier in dezelfde straat. We bellen de eigenaar van de hut nog even om het misverstand qua adres uit te leggen.

We rusten wat en Eugenie kan juist nog douchen voor een groep meiden, die net zijn aangekomen, de douches willen gebruiken. IK heb geen geduld, daar op te wachten, dus we doen eerst maar boodschappen en gaan bij de pizzeria eten. Daarna kan ik in alle rust douchen en fris aan dit verslag beginnen. Weer een prima fietsdag!

Ondanks de tegenwind hebben we vandaag heerlijk gefietst; we hadden wat beschutting van de bossen waar we doorheen reden.

1. ANS:
    15 juni 2018
    jullie schieten al aardig op met je rondje....
    hoeveel nog te gaan?
  2. Anita Baart:
    15 juni 2018
    Hoppa.....weer 109 km.....petje af!
  3. Dries en Ella:
    15 juni 2018
    Wat een ongelofelijke volhouders! Bedankt voor jullie leuke kaart!
  4. Joke:
    16 juni 2018
    Weer heel wat kilometers gereden. Jullie hebben goeie banden. Als je met mensen aan de praat raakt dan, is het leuk om elkaar tips te kunnen geven.