14 juni (Gränna – Vaggeryd, 82 km)

14 juni 2018 - Vaggeryd, Zweden

Na een prima nacht in dit simpele hostel, ontbijten we in de leefruimte net als het paar dat we gisteravond spraken en de groep vrouwen, die we gisteravond in het restaurant zagen. Om 8:00 u gaan we op weg, eerst klimmen we vanaf meer-niveau naar de hoofdweg waar ik een foto maak van een van de polkagrisbedrijfjes, waar men rood-witte zuurstokken fabriceert. Hier is Gränna beroemd om. Daarna ploeteren we tegen windkracht 3 in over de oude weg richting Jönköping. Hoewel we nu wat verder van het meer af rijden, hebben we weinig beschutting tussen de korenvelden. Het voelt stroperig aan. De enige remedie is rustig doorgaan. Onderweg hebben we op diverse plaatsen aankondigingen gezien van de Vättern Rundan, een driehonderd km lange fietstocht rond het Vättern die morgen en overmorgen gehouden wordt. Toevallig hebben wij nog niets te maken met de drukte van 20.000 fietsers.

In de zusterstad Huskvarna drinken we koffie bij een tankstation en we gaan hier een fietsroute volgen die ons langs het strand van het Vättern naar het centrum van Jönköping leidt. Daar zoeken we tevergeefs de VVV, die in het stationsgebouw zou moeten zitten, ook niet in het lucifermuseum, waar men ons naar de hoofdstraat op nr. 34 stuurt en van daar weer verder naar een passage, waar wél een VVV is die eigenlijk alleen maar open doet voor mensen die gereserveerd hebben. Ik ben zo brutaal om toch aan te bellen. Mevrouw reageert heel vriendelijk; de VVV reorganiseert en is nog in opbouw. Ze kan ons helpen aan informatie over huisjes 30 km verder. Ik reserveer daarna en bel met Walter en Marij, de broer van Eugenie en zijn vrouw, waar we vandaag mee afgesproken hebben.

We klimmen Jönköping uit langs talloze rotondes. Opnieuw de oude weg door de dorpen, parallel aan de autobaan. We maken onze lunch in Barnarp, bij een wit kerkje met een hoge houten klokkentoren ervoor. Heel vredig, bijna tussen de zerken. Een km of zes verder drinken we nog koffie bij het tankstation in Hyltena; hier staan ook de huisjes waar we eigenlijk zouden overnachten. We zijn blij dat we verderop geboekt hebben, want hier is verder niets! De volgende 25 km gaat het voorspoedig, wél tegenwind, soms beschutting en soms valt de wind een beetje weg. Al voor drieën zijn we op de camping in Vaggeryd, waar we om vier uur terecht kunnen.

We laten er de tassen staan, rijden naar het centrum om wat lekkers voor ons bezoek te halen en te kijken waar we vanavond kunnen eten. Als we terug zijn, checken we in, krijgen een prima huisje, douchen, ik start al met het verslag en niet veel later komen Walter en Marij. Zij vieren ook vakantie in Zweden en vonden het leuk (wij ook!) om ons hier te bezoeken. Bijpraten op de veranda, een lekkere maaltijd in het centrum en nog wat napraten binnen, nu het buiten te koud is. Achteraf vinden we het jammer dat we al niet eerder  een huisje gehuurd hebben.

Het eerste uur vanmorgen vond ik het echt niet leuk: koud, tegenwind en kans op regen. Daarna ging het gelukkig weer beter; het was wel hard werken vandaag, maar het was verder wel leuk. We hebben niet veel van Jönköping gezien, maar dat is niet erg.

Het was heel gezellig met Walter en Marij, dus alles bij elkaar was het weer een goede vakantiedag.

1. Wilma:
    14 juni 2018
    Het blijft leuk om de verslagen te lezen, zo duidelijk beschreven dat we ons soms ook op vakantie wanen. Nog fijne fietsdagen gewenst.
  2. Joke:
    15 juni 2018
    Wat leuk dat Walter en Marij op bezoek zijn geweest. Toen onze kinderen nog klein waren Campersen wij altijd. Plots komen daar twee mensen aangelopen en ik dacht, die ken ik( was niet aangekondigd. Was mijn vader en zus. Ik denk dat ik overrompeld was. Maar ik heb weer een mooi verslag mogen lezen. Het verslag begint meestal met” na een goede nacht”. Dat heb je ook wel nodig. Tot morgen. Als ik dit schrijf slapen jullie al.
  3. Anita Baart:
    15 juni 2018
    Wat een leuk huisje! Maakt tegenwind weer goed...
  4. ANS:
    15 juni 2018
    wat bijzonder om elkaar zo ver van huis te ontmoeten.
  5. Walter & Marij:
    16 juni 2018
    Wij vonden het heel bijzonder om jullie op fietsvakantie in het uitgestrekte Zweden te treffen. Knap dat jullie alweer zo’n grote tocht maken. Het was erg gezellig. Tot gauw. xxx