13 juni (Borensberg - Gränna, 95 km)

13 juni 2018 - Gränna, Zweden

We hebben een prima nacht in het oude houten huis, met zijn krakende vloeren, dat merk je vooral als je ’s nachts naar de WC gaat. Om acht uur staan de fietsen al gepakt als we gaan ontbijten. Een prima ontbijt is het laatste wat we meemaken in dit paradijsje. Werkelijk een aanrader! Een half uurtje later rijden we het laatste stukje gravelpad langs het Götakanaal, om via een heel rustige weg tussen de graanvelden door naar Vadstena te rijden. Onderweg stoppen we nog even bij een tractormuseum, waar de eigenaar de heg aan het snoeien is. Hoewel eigenlijk gesloten, mogen we zijn collectie toch bezichtigen. Als we vertrekken komt er een busje vól tractorliefhebbers die dit kennelijk hebben afgesproken. Tegen elven bereiken we de VVV, voor een plattegrond en wat folders. Daarna drinken we koffie in een pelgimshuis. We praten nog even met iemand die naar Santiago geweest is.

Vadstena is o.m. bekend door het Brigittaklooster in de 14e eeuw gesticht door Brigitta, bijzonder omdat het een klooster voor mannen én vrouwen was, die elkaar overigens niet mochten zien. Zo was er destijds in de kerk een verdieping waar de nonnen de dienst volgden bóven de plek waar de paters zaten. Ook weer een ruime, brede kerk, waar juist een kinderkoor aan het oefenen is. In een deel van het klooster is nu het kloostermuseum ondergebracht, dat helaas nog gesloten is.

Aan de oever van het Vättern, het grote meer waar we vandaag en morgen langs fietsen, staat ook een slot, naar men zegt het mooiste Noordelijke Renaissancekasteel. Het eigenlijke kasteel en drie wallen, met op de hoeken ronde hoektorens, worden omgeven door een slotgracht. Ooit gebouwd om de Zweden tegen de Denen te beschermen, was het lang een koninklijk paleis. Nu is er het nationaal archief en een dansacademie ondergebracht. Er zijn zélfs ruimtes waar kinderen een verjaardagsfeestje verkleed als ridder of hofdame kunnen vieren. Als we het slot bezichtigen komen we het Nederlandse stel dat we gisteren ontmoetten weer tegen. Daarna eten we buiten ons brood op; het wordt om 13:30 u weer tijd om te fietsen.

Met de wind in de rug is het prettig om over weg 50 naar het Zuiden te fietsen. Tegen drieën bereiken we Ödeshög ons geplande eindpunt. We vinden zowel de jeugdherberg als de plaats niet je dat, zodat we besluiten nog 26 km verder naar Gränna te rijden. We eten eerst nog maar een broodje banaan. We rijden hier over de oude weg die sinds de autobaan er is, heel rustig is. Regelmatig hebben we mooie uitzichten over het Vättern. Het laatste half uur draait de wind en hebben we een harde wind tegen! Rond vijven rijden we Gränna in, doen nog wat boodschappen bij de super, voor we inchecken bij Strandterrassen, een particuliere jeugdherberg, gevestigd in twee barakken, met telkens tien kamers en gemeenschappelijk sanitair. Na een verfrissende douche gaan we op zoek naar een avondmaaltijd. Op het pleintje waar de veerboot aanmeert naar Visingsö, het eiland dat hier in het Vättern ligt, zijn een paar restaurantjes, waarvan de helft dicht is. We eten een pizza, lopen nog een stukje langs het veer en gaan terug naar ons hostel.

We zetten de fietsen maar op onze slaapkamer; nu zit ik in de gemeenschappelijke ruimte dit verslag af te werken, na een dag met vele indrukken.

We hebben heerlijk gefietst vandaag, wind in de rug is zó fijn. Het was weer een mooie route: vrij open met hier en daar een boerderij of een groepje huizen, bijna altijd roodbruin geverfd. Het laatste stuk iets meer door de bossen.

1. Joke:
    14 juni 2018
    Weer veel gezien. Een leuke dag achter de rug. De opmerking wind in de rug zo fijn van Eugenie , grappig.
  2. Anita Baart:
    15 juni 2018
    Grappig dat iemamd zo'n tractorverzameling heeft!