14 mei (Daugavpils Jekabpils 101 km)

14 mei 2018 - Jēkabpils, Letland

Na de lange rit van gisteren, komen we wat traag op gang. We maken ons ontbijt en daarna lees ik nog wat informatie over Letland en de steden waar we nu zijn of door komen. Tegen negenen rijden we de stad uit om nog een bezoekje  te brengen aan het fort wat rond 1800 hier door de Russen gebouwd is. Een enorm complex met meerdere straten binnen de muren, met daarom heen nog aarden wallen. Hier is ook het museum dat aan een beroemde persoon uit Daugavpils gewijd is:de schilder Mark Rothko. Helaas is het nu gesloten.

We zijn van plan vandaag de fietsroute langs de Zuidoever van de Dauga-va te fietsen. Daarvoor volgen we eerst een stukje van de A6 op de Noordoever omdat via de A14 over de brug naar het Zuiden te gaan. We moeten er wachten omdat één weghelft gesloopt is en vervangen gaat worden. Aan de overkant blijkt dat onze fietsroute deels weer over steen-slag- en zandwegen zal gaan. Nee dus, we keren om, wachten weer voor het verkeerslicht bij de brug en de werklui grinniken als we de brug voor de tweede keer passeren. Het is inmiddels na tienen, we hebben 20 km gefietst maar zijn nog nauwelijks opgeschoten.

We gaan door op de Noordoever via de A6 die heel rustig is. We vragen ons zelfs af waarom men hier 25 km vierbaansweg heeft aangelegd. Bovendien zijn de wegkanten over het algemeen prima en als laatste: de Oostenwind blaast ons de hele rit in de rug! Onderweg eten we nog een koek en rond twaalven, als de weg tweebaans wordt, ligt er weer een tankstation, waar we onze lunch maken en koffie drinken.

Op de route zien we de rivier maar af en toe, net als de spoorbaan rechts van ons. De spoorbanen hebben hier geen bovenleiding, dat viel ons in Litouwen ook al op. Tegen tweeën zijn we in Livani, ons oorspronkelijke eindpunt voor vandaag. Ook hier is niet zo veel te beleven, dus we besluiten nog maar 27 km van de meewind te profiteren en naar Jekabpils door te rijden. In het stadsdeel op de Zuidoever had ik al een hotel gevon-den, waar we naar toe gaan. We checken in, lessen daarna onze dorst, douchen en gaan nadat Eugenie de problemen met haar telefoon heeft opgelost, bij een Wok-kebab tentje eten. De gelijknamige maaltijd smaakte ons goed. Daarna flaneren we nog even over de dijk, gaan even kijken bij de Russisch orthodoxe kerk / mannenklooster en komen dan aan ons verslag toe. Na een espresso en een volkskrantpuzzeltje kan ik het uploaden.Wederom een prima fietsdag!

We hebben vandaag heerlijk gefietst, zó fijn als je wind in de rug hebt. Mijn benen waren nog wat moe van gisteren, maar ik was het er toch mee eens om van de wind te profiteren; bovendien is deze plaats leuker.

De route was mooi met regelmatig een boerderijtje met een enkele koe erbij en altijd een paar bloeiende fruitbomen en heel vaak bloeiende seringen-bossen.

Mijn telefoon had kuren, gisteren was ik ineens offline. Ik heb vandaag drie keer met T-Mobile gebeld voor het opgelost was. Van dit soort dingen word ik veel moeier dan van het fietsen.

1. ANS:
    14 mei 2018
    wat een afstanden hebben jullie gefietst! Mooie foto's hoor. het ziet er prachtig uit. en fijn dat het goed gaat.
    Heb je nog last van je schouder Wim of gaat het beter?
  2. Dries en Ella:
    14 mei 2018
    Mooie dag zo! Leuke impressies weer Eugenie! Vooral alle beschrijvingen. Hopelijk gaat je gsm weer goed.
  3. Joke:
    15 mei 2018
    Weer een eind gefietst, gesteund door de wind. Fijn dat de foon het weer doet. Benieuwd naar het volgende verslag, m. n . hoe het hotel was.
  4. Gerry en Cocky:
    15 mei 2018
    Eugenie wat een verhalen toch allemaal. Geniet er maar lekker van. Ik heb je net een email gezonden op je gewone adres. Liefs en succes van ons.
    Cocky en Gerry
  5. Hetty:
    15 mei 2018
    Wat 'n verhalen ja ! en ook heerlijk om de wind in de rug te voelen na zoveel kilometers al gefietst te hebben....veel plezier nog