13 mei (Molètai Daugavpils 114 km)

13 mei 2018 - Daugavpils, Letland

Na een prima nacht staan we iets later op omdat men beloofd heeft dat we om 8:00 u kunnen ontbijten. Maar het was gisteren wat hectisch dus we weten het niet zeker. We zorgen dat onze fietsen al gepakt staan. Ruim voor achten komen er speciaal voor ons  twee vrouwen en die verzorgen ons ontbijt. Een half uurtje later gaan we op weg. Het is weer zonnig en de temperatuur loopt vandaag op tot boven de 30°C. Er staat meer wind, vanuit het Noordoosten. (We moeten ook niet zeuren, zolang de wind uit die hoek komt, houden we mooi weer!)

Al gauw gaan we de A14 weer op, die is nog heel rustig op de zondag-ochtend, maar de eerste dertig km rijden we veel over slechte vlucht-stroken die alle aandacht vragen: kuilen, scheuren, stenen; je rijdt zo een band kapot als je niet oplet. Rond half elf hebben we bij een tankstation net voor Utena onze eerste koffie wel verdiend. Als we  Utena, dat nauwelijks een centrum heeft, weer uitrijden staat ons 48 km kaarsrechte weg met de wind pal tegen te wachten. Gelukkig zijn de wegkanten nu prima, zodat we - iets rustiger rijdend - wel van de omgeving met talrijke meertjes kunnen genieten.

Rond 12:00 u pauzeren we weer met de overgebleven pizzapunten van gisteren. Een uurtje later eten we ons brood op een bankje bij een bushalte, dan weer gestaag verder om rond 14:30 u in Zarasai, ons geplande eind-punt van vandaag aan te komen. Deze plaats ligt mooi tussen de meren, maar kan ons verder niet bekoren, zodat we besluiten om nog maar 27 km verder te rijden naar Daugavpils, wat wél veel te bieden heeft en waar we anders morgenochtend, met een lange fietsdag voor de boeg, geen tijd voor zouden maken. Eerst nog maar een yoghurtje als versterking. Nog even een foto als we de grens met Letland passeren. Vanaf hier is de A13 gloednieuw, prima te fietsen dus. De laatste km’s daalt de weg naar het dal van de rivier de Daugava. Al van verre zien we Daugavpils op de andere oever liggen.

Daugavpils is een van de grotere steden van Letland met een eigen universiteit. Bij de VVV staan twee medewerksters ons heel vriendelijk te woord, reserveren bij een hostel en halen alles uit de kast op fietsgebied als ze horen met wat voor tocht we bezig zijn. We krijgen ook een beeld van wat de plaats te bieden heeft. Als je zo veel vriendelijkheid ervaart is je vermoeidheid snel verdwenen! We checken in in het hostel, douchen, een kopje koffie, doen de boodschappen voor het ontbijt van morgenvroeg en dan nemen we tóch maar weer de fiets om aan de andere kant van het spoor naar de kerkheuvel te fietsen. Hier staan vier kerken, Katholiek, Lutheraans, en een Russisch orthdoxe en een oud-katholieke vlak bij elkaar. Met name de orthodoxe vinden we bijzonder, waarbij de vergulde uivormige spitsen blinken in de avondzon.

Inmiddels hebben we honger, rijden naar het voetgangersdomein in de straat achter ons. Frites, salade en een tortilla op het terras. Wederom een prima fietsdag, waarbij we blij zijn dat we zijn doorgereden naar Daugavpils.

We hebben goed gefietst vandaag, maar het was weer echt hard werken. Soms werk ik veel harder tijdens een fietsvakantie dan vroeger op school.

Ik had al half ingecalculeerd dat we misschien wel door  zouden fietsen naar Daugavpils en qua energie daar rekening mee gehouden. De laatste 24 km gingen gelukkig heel goed en als je dan weer zulke mooie kerken ziet ben je blij dat je doorgegaan bent.

Onderweg verbaasden we ons erover dat alle auto’s die voorbijkwamen zulke grote auto’s waren. Het verschil tussen arm en rijk is behoorlijk groot. We hebben hier in een uur tijd meer bedelaars gezien dan in Vilnius.

1. Tine:
    13 mei 2018
    Knap dat jullie elke dag zo'n afstand fietsen en dan nog iets van de plaats zien!!
    Leuk om een stukje mee te beleven door jullie verslagen!
  2. Anita Baart:
    14 mei 2018
    Wat een afstand weer. En dan dat fietsen langs de snelwegen....knap hoor! Maar wat een schitterende kerken, heel bijzonder.
  3. Joke:
    14 mei 2018
    Het is hard werken om de gaten te mijden, niet alleen voor de banden, maar zelf kun je ook een aardige smak maken. En voor sommige dingen ook vooruit denken, zoals boodschappen doen en waar slapen we vanavond. Mooie foto’s hoor.