10 mei (Varéna -Vilnius 86 km)

10 mei 2018 - Vilnius, Litouwen

Na een heel rustige nacht op harde bedden, staan we al weer vroeg op, maken ons ontbijt en zijn klokslag 8:00 u op weg. Het lijkt een gewone werkdag in Litouwen. Het is al zonnig en de temperatuur gaat oplopen tot ca. 26°C. Er staat niet zo sterke Oostenwind. Kortom: prima fietsweer. Na 5 km pakken we de A4 weer op die ons door de bossen naar het Noord-oosten voert. Opnieuw lange rechte wegen, maar wel bescherming tegen de wind. Wel stellen we vandaag onze route een paar keer bij. Gisteren dach-ten we nog na 20 km de A4 te verlaten en kleinere wegen naar Rudiskes en verder naar Trakai te volgen, nu blijkt dat ook deze wegen niet verhard zijn. Daarom maar verder over de A4.

We schieten zo goed op dat we om 10:00 u al 40 km gereden hebben en toe zijn aan koffie. Waren we de afgelopen week hoofdzakelijk aangewezen op tankstations, naarmate we vandaag Vilnius naderen is er ook andere horeca. We stoppen bij een restaurant annex verhuur van vakantiehuisjes in Pirciupiai. Heerlijk om daar even buiten te zitten. De dames die het beheren houden nogal van overvloedige aankleding van het interieur: overal popjes en diertjes; als je naar de WC gaat, klinkt er spontaan een speeldoosje.

Op het volgende traject krijg ik steeds meer het idee om vandaag direct door te rijden naar Vilnius en dus niet over Trakai te gaan, wat weer een dagafstand 100+ zou geven. Daarom houden we ook verder de A4 aan die gaandeweg wel wat drukker wordt, maar prima fietsbaar is. Iets over twaal-ven, net na de samenvoeging met de A16 drinken we een tweede koffie bij een tankstation en eten er onze lunch. Niet gek, al 65 km! Omdat we niet zeker zijn dat we over het volgende stukje autoweg mogen fietsen, gaan we bij de volgende afslag de rondweg op. Dat lijkt van de regen in de drup te zijn. Ook vierbaans, maar niemand kijkt er van op dat we hier over de vluchtstrook rijden, en soms wordt die ineens fietspad! Na nog ruim twaalf km rijden we Vilnius binnen en met Maps.me naderen we ons beoogde hostel, aan de zuidgrens van het centrum. We zijn blij dat we van de drukte én de vuile diesels van de stadsbussen af zijn!

Het is een leuk hostel, er is plaats en om 14:00 u hebben we een prima 3-persoons zolderkamer voor de komende dagen. We puffen wat uit, dou-chen, doen een dutje, ik volg de Giro en daarna gaan we te voet het centrum in. Eerst een koffie in de markthal tegenover het hostel, dan gaan we naar de VVV op het Stadhuisplein. We informeren naar de mogelijk-heden om morgen per bus of trein naar Trakai, de waterburcht, te gaan.

We bekijken de barokke kerk vlakbij het stadhuis en luisteren even naar een zangeres die begeleid door een organist en een violiste aan het repete-ren zijn. Prachtig hoe één stem zo’n kerk vult. We vinden het een centrum met een menselijke maat, geen hoogbouw en boulevards, maar soms verrassende straatjes, zoals een straatje gewijd aan schrijvers, waar in de muren allemaal foto’s en attributen zijn  opgenomen. Via de Bernadinetuin, waar we De kerk van St. Anna en die van Bernadine als een soort Siamese tweeling aantreffen. Ze zijn met elkaar verbonden. Van daaruit gaan we de Vilnelerivier over en moeten dan flink klimmen om Užupis te komen, een soort kunstenaars vrijstaatje aan de andere kant van de rivier. We worden moe van al dat klimmen en gaan terug naar ons hostel.

In de gezellige leefruimte maak ik een deel van het verslag, voor we gaan eten in een restaurant op een binnenplaats die we al eerder gezien hebben. Een gezellige drukte van vooral Litouwers en een enkele buitenlandse toerist. Bovendien een prima maaltijd met crêpes, salade, lasagne en gegrilde groenten. Terug in de leefruimte, krijg ik een beeld van de gasten in het hostel: Spanjaarden, Fransen, Russen, die hun eten aan het bereiden zijn. We zitten op een leuke plek. Ik ben heel tevreden over deze dag en de keuzes die we gemaakt hebben. Vilnius is de moeite waard!

We hebben weer heerlijk gefietst vandaag. Het binnenkomen in een stad blijft een speciale sport: fietsen langs vierbaanswegen en extra goed opletten bij uit- en invoegstroken.

Het was heel leuk om een tijd door Vilnius te wandelen; er is meer dan genoeg te zien.

1. Anita Baart:
    10 mei 2018
    Jullie boffen met het weer☀️. Hier vandaag maar ongeveer 15 graden op onze vrije hemelvaartsdag. Geniet verder van jullie reis!
  2. Ine:
    10 mei 2018
    Toen wij er waren op een zaterdag waren er heel veel bruidsparen . Benieuwd of dat nog is.
    Groetjes
  3. George L:
    Beste Wim/Eugenie,
    Meld graag, dat ik het waardeer zo mee te kunnen genieten van heel jullie reis, de taalrijke verslagen en de foto’s. Dank dus en…. zo voort.
  4. Joke:
    11 mei 2018
    Een leuk verslag weer. Leest als een boek. Wim dat zou je volgende uitdaging kunnen zijn. Ik kijk uit naar het verslag van morgen.
  5. Ria en marcel konings:
    11 mei 2018
    Wij vinden het hartstikke leuk om deelgenoot te kunnen zijn van jullie belevenissen. Ria en Marcel
    P.S.

Heel veel succes en heel veel fietsplezier