21 april (Wenen – Bratislava, 71 km)

21 april 2017 - Bratislava, Slowakije

Na een prima nacht nog één keer ontbijt in de levendige eetzaal. Dit keer zit er een groep architectuur­studenten uit Nieuw Zeeland, gisteren waren het kinderen van brugklasleeftijd. Het is vandaag regelmatig zonnig, de wind is weer meer naar het Westen gedraaid en minder koud, weer prima fietsomstandigheden! Toch wordt het een dag waarop ook een aantal zaken tegenvallen.

We willen vandaag ook de Romeinse opgravingen van Carnuntum bezoeken. Omdat we geen zin hebben in de snelpont van Orth naar Haslau, om naar de zuidkant van de Donau te komen, besluiten we vanaf Wenen de zuidoever aan te houden, via de doorgaande weg. Via de Rennweg rijden we de stad uit, hier zijn weinig vrije fietspaden, maar auto en fiets gaan goed samen. Als ik voor een verkeerslicht moet wachten, verwissel ik snel de kaart zodra dat nodig is. Zoals deze reis al vaker gebeurd is tik ik daarbij mijn fietscomputer uit zijn basis. (Die heb ik van het stuur naar de liggende buis verplaatst omdat ik op het stuur een gsm-houder heb gemonteerd, die ik nog maar één keer gebruikt heb.) Bij het optrekken valt mijn fietscomputer, nog geen ramp!, maar even later hoor ik een duidelijke “krak”. Hij is niet bestand tegen een autoband! Dan baal ik, heb er even spijt van dat ik de gsm-houder gemonteerd heb en dat de fietscomputer niet deugdelijk bevestigd was.

Niet te lang spijt, het is mooi weer en we vorderen, ondanks de vele verkeerslichten, goed de stad uit. Na Schwechat wordt de weg wat rustiger. We zien wel wat aanduidingen voor Carnuntum, dat hier voor de hele streek gebruikt wordt, zo is er ook de Römerweinstraẞe Carnuntum, maar van de échte opgravingen ontgaan ons de mooiste. We zien wel wat bij Petronell-Carnuntum, maar daar blijft het ook bij. Dan rijden we door naar Hainburg, waar we eerst op een winderig bankje lunchen en daarna bij een tentje dichtbij koffie gaan drinken. Daar praten we wat met de eigenaar, trots op de tafels die hij zelf gemaakt heeft, maar bovenal een Griek! Hij is enthousiast over onze plannen!

Het laatste stuk naar Bratislava gaat heel  voorspoedig, zodat we rond 14:00 u de Panská Laurinská een promenade met bomen, in het hartje van Bratislava in rijden. Een plattegrondje bij de VVV. Voor een hostel moeten we wat meer moeite doen omdat de eerste twee volgeboekt zijn. Nu zitten we in het Patio Hostel, twee van de weinige ouderen tussen de jongeren uit alle windstreken. We rijden éérst naar de fietswinkel die ons is aangewezen, daar hebben ze wel fietscomputers, maar niet alle opties van mijn Sigma 6.0. Wel geeft de verkoper nog twee andere adressen.  Bij het volgende lukt het ook niet, mogelijk gaan we morgenochtend nog even naar het derde adres als we verder fietsen.

Na een dutje lopen we de stad in via de gezellige uitvalsweg Obchodná, lopen kriskras het centrum door en gaan na een tip eten bij de Slovak Pub, waar we een echt Slovaaks gerecht nemen: bryndzové halušky, bryndzové pirohy Sks en kapustové  strapačky, de bestanddelen zijn grote ravioli gevuld met schapenkaas, zuurkool en noedelachtige puree met stukjes gebakken spek. Dit alles in een ambiance die een beetje middeleeuws aandoet. Er lijken in veel lokalen o.a. studenten te eten. Een heerlijke espresso en cappuccino tot slot! Nu terug in het hostel maak ik mijn verslag.

Op zich een prima dag, met een dubbel gevoel, door ons besluit hebben we het nationaal park met de oeverbossen gemist, laksheid en pech zorgden voor een kapotte computer, we misten het mooiste van Carnuntum, maar Bratislava is een leuke stad en het blijft leuk hier te fietsen!

Het weer was vandaag weer prima, zeker om te fietsen. Pas na ruim 12 km waren we Wenen uit. De koolzaadvelden staan hier al volop in bloei. De opgravingen in Carnuntum vielen nogal tegen, maar we hebben goed gefietst.

Bratislava heeft een mooi oud centrum en door het gedoe met de fietscomputer hebben we wat extra rondgefietst, wat altijd leuk is. Zo zijn we nog langs een kasteel gekomen waarvoor schildwachten stonden. Hier in de stad rijden trams, trollies en gewone bussen en verder volop auto’s, dus je moet goed opletten. In de binnenstad zijn al veel toeristen en buiten het centrum is het ook gezellig druk. Het is een heel levendige stad vind ik.