maandag 6 mei (Cluj Napoca – Beclean, 84 km)

6 mei 2019 - Beclean, Roemenië

Om 7:30 u op na een prima nacht; de regen op het dakraam is soms zelfs rustgevend. Er lag voor ons beiden elk een goed belegd broodje klaar, verder maken we thee en zijn een half uurtje later op weg. Bijna, omdat ik zoals eerder in Spanje mijn tasje met pasjes aan mijn bed had laten hangen. Toch maar even terug….. We rijden door de ochtenddrukte, kopen nog een brood en pakken bij het station de noordelijke route naar de E576 op. Die is weliswaar druk, maar heeft een 1,5 m brede vluchtstrook, een prima fietspad. Bovendien gaat die door het brede dal van de rivier de Nadas, heel comfortabel. Met maximaal 14°C  wordt het een kille dag . Binnen een uur gaat het zacht regenen, na een koffiestop blijven we even schuilen omdat het giet. Tegen de lunch herhaalt zich dat: nu in een chauffeurscafé waar we een heerlijke kop soep nemen.

We hebben besloten, omdat het verder droog is en het parcours meevalt, wat verder te gaan dan Dej, daar nemen we de zuidelijke route door de dorpen. Iets voor drieën rijden we Beclean binnen. Een druk, rommelig centrumplaatsje, niet echt gezellig. We hebben wat moeite ons pension te vinden en op het eerste gezicht heb je niet door dat Pensionea Iris open is. Het pad vanaf de hoofdstraat lijkt wel uit te komen op een soort terrein van een handel in bouwmaterialen. De eigenaresse komt ons tegemoet; er is plaats. Er wordt een nieuw restaurant gebouwd; de feestzaal wordt dubbel zo groot, en de zaak blijft open! De verrassing is dat helemaal achteraan op het terrein  een aantal keurige drive-inkamers  zijn. Onze kamer ligt in het grote huis ernaast: perfect!

We douchen, doen kort de ogen dicht, voor we boodschappen gaan doen. We blijven eten in de feestzaal, nu nog restaurant. Bij de koffie maak ik mijn verslag, omdat hier het internet wel werkt.

Het eerste deel van de route was niet zo bijzonder, we hadden wel de ruimte, maar er was nogal veel lawaai van de auto’s. In het dal was veel industrie, niet echt leuk. Omdat het ook nog miezerde was het niet geweldig. Het tweede deel was veel mooier, een rustige weg door mooie kleine dorpjes, wind in de rug, dus dat was prettiger. Hopelijk is het weer morgen wat beter.

1. Jodi:
    7 mei 2019
    Goede middag Eugenie. Wat leuk om te lezen. En dat je ook je tas met pasjes weleens vergeet.... nou hopelijk denken jullie er op tijd aan. Een voorspoedige reis gewenst en mooie dingen. Groeten Jodi Heeren (Etten-Leur)
  2. Joke:
    7 mei 2019
    Leuke foto’s , terwijl jullie slapen heb ik een regenbak gekocht. Maar het weer werkt niet mee . Hier ook niet hoor. Wat lief dat er broodjes voor jullie klaar lagen. Ik heb de indruk, dat jullie vooraf betalen en kunnen vertrekken zonder je af te melden.
  3. Eugenie en Wim Huisman:
    7 mei 2019
    We geven wel de sleutel af...