maandag 27 mei (Călăraşi – Olteniţa, 75 km)

27 mei 2019 - Oltenița, Roemenië

Na een goede nacht om 7:00 u weer op. We maken zelf ons ontbijt, om 8:00 u op weg. Het is al zonnig, er staat een voor ons prettig windje uit het zuidoosten. In de stad is het nog oppassen voor de gaten, verder hebben we prima wegen. We buigen al snel van de drukke DN3 naar de DN31. Dit is ook een deel van de Donauroute, waardoor we vandaag weer meerdere fietsers tegenkomen. Al na 12 km een eerste espresso bij een tankstation. We rijden deels door een polderlandschap; het is nagenoeg vlak. We zien weer veel graan- en zonnebloemvelden. In deze streek zijn ook veel ooievaarsnesten bovenop de elektriciteitspalen.. Soms buigt de weg wat meer naar de Donau, dan zie je de heuvels op de zuidoever liggen. Iets na halverwege nemen we een tweede koffie bij het tankstation in Mânăstirea, nadat we een stuwmeer gepasseerd zijn. We fietsen zo makkelijk dat we al voor enen in Olteniţa zijn.

We lunchen er in het park, waar een groep vrouwen bloemen aan het aanplanten is. We overwegen om nog 20 km verder te rijden, maar zien dan geen opties voor onderdak. Bovendien stimuleert de temperatuur (30°C.) niet om door te fietsen. Daarom rijden we langs twee pensions die ik had uitgezocht. Ze blijken niet (meer) te bestaan; Maps.me is niet altijd bijgewerkt. Het derde hadden we al meteen gezien. Prima! De eigenaar gaat met zijn gezin vaker in Nederland fietsen. Een espresso bij ontvangst. De moeder van de eigenaar is bezig om de feestzaal te versieren voor een bruiloft. We douchen, doen een dutje, gaan daarna wat drinken. We zitten op een terrasje tegenover een zebrapad. Het valt op dat men in Roemenië goed rekening houdt met de overstekers. Daar kan men in Nederland nog wat van leren! Nu zitten we op ons gemak op het terras van het pension, schrijven het verslag en lezen wat.

Heerlijk gefietst vandaag, vooral het stuk met wind in de rug. We kwamen door een aantal vriendelijke dorpjes, waar het gedeelte langs de weg soms beplant was met bloemen en soms als extra moestuintje gebruikt werd, grappig als je ineens een aardappelveldje voor je huis hebt. Het was weer prettig om volop tijd te hebben, dus ik heb ook weer veel was gedaan en heb nu tijd om te lezen. Morgen naar Boekarest; ik ben benieuwd wat we van   die stad vinden.

We gaan pinnen, boodschappen doen en eten bij een Libanees restaurant. Het lijkt verlaten, maar heeft een prachtige binnentuin, waar al meer mensen zitten. Na een voorgerecht met humus krijgen we een heerlijke ovenschotel met kip en gegrilde groenten. Heerlijk! We sluiten af met een espresso bij het café tegenover het park. Ons valt de ontspannen sfeer op qua spelende kinderen, kuierende mensen, iedereen geniet van de vroege avond, nu het wat koeler is. Een prima besluit van een fijne dag.

1. P.a.wolfis:
    27 mei 2019
    Knap van jullie dat de plaatsnamen in het Roemeens weergeven. De Roemenen zitten in een soort overgangsperiode (transitie) van het Cyrillische naar het Latijnse alfabet volgens Google. Fijn dat het fietsen goed ging, jullie hebben het ook wel anders gehad. Af en toe wil ik wel met jullie mee eten. Maar ja...... dan moet ik ook mee fietsen 🤪, groetjes
  2. Anita Baart:
    27 mei 2019
    Na Parijs en een druk weekend ben ik weer bij met lezen 😁👍. Het gaat goed bij jullie, fijn hoor!
    En wat een mooi en vredig kerkhofje...
  3. Joke:
    28 mei 2019
    Wat een temperatuur , een mooie gelegenheid om na het fietsen , rustig aan te doen. Grappig , dat de pension weleens in Nederland gaat fietsen. Wim geen giro vandaag , dan maar een verslag schrijven . Eugenie jij kunt de wasmachine , de deur uitdoen, met de hand wassen gaat je goed af. Het verschil is , nu ben je met vakantie . Thuis staat er weer een bordje met , dit moet vandaag , morgen moet er weer iets anders. Hebben jullie intussen al een filmpje van Amai toegestuurd gekregen?
  4. ANS:
    28 mei 2019
    klinkt weer goed hoor. dat jullie zo snel al zo'n afstand hebt gefietst is voor sommige niet te snappen. de vaart zit er goed in :-)