donderdag 2 mei (Oradea – Beius, 63 km)

2 mei 2019 - Beiuș, Roemenië

We hebben redelijk geslapen ondanks wat verkeerslawaai en een uur eerder opstaan vanwege de Oost-Europese tijdzone. Na een uitvoerig ontbijt gaan we om 8:50 u op weg. Het is droog en het wordt gaandeweg zonniger met een frisse ZW-tegenwind. We volgen eerst een fietsroute, naar en langs een kanaal. (In deze universiteitsstad wordt kennelijk meer gefietst!) Heerlijk rustig met een enkele fietser en vroege trimmer. Als we Oradea via de E79 verlaten, kan het contrast niet groter zijn. Het fietspad houdt al snel op en bij de kruising met de rondweg moet je het maar uitzoeken. We rijden op de smalle strook naast de vierbaansweg, die wat later tweebaans wordt. Kilometers rijden we met links druk verkeer en rechts een 'n halve meter diepe voor, waar nog de onderlaag van een nieuwe vluchtstrook moet worden gestort. Na een uurtje drinken we onze eerste koffie bij een tankstation. Na 17 km kunnen we gelukkig de E79 verlaten en volgen dan de DN768 die steil de heuvels ingaat en dan ongeveer 10 km westelijker dan de E79 naar het zuiden loopt. Deze biedt wel wat uitdagingen qua klimmen; een prima training voor de komende dagen. De contouren van het Apuceni­gebergte, waar we morgen intrekken zien we al aan de horizon, nog te ver weg voor een mooie foto.

Heerlijk rustig zonder het zware vrachtverkeer rijden we door verschillende dorpjes. Als we in Hidișelu de Sus weer op de E79 komen, lunchen we bij een tankstation (heel vervallen) annex chauffeurscafé met een heuse feestzaal! We nemen een heerlijke groentesoep met kip (ciorbă) op het terras. Prima om het vocht- en zoutpeil  aan te vullen. De resterende 16 km blijkt de hoofdweg vernieuwd, met een prettig brede vluchtstrook, ons fietspad. Iets na tweeën zijn we in Beius en rijden door naar het Pensionea dat we gisteravond gevonden hadden. Meer hotel dan pension, prima! Douchen, dutje en te voet (even de stijve spieren losmaken) de plaats in voor wat inkopen en onze tweede koffie. Beius is een aardige plaats die wel wat wordt geterroriseerd door het drukke verkeer op de E79, dwars door het dorp. Iets verder van die weg eten we later pasta en salade. Net voor we weer in ons pension zijn, valt de eerste regen na een zonnige dag.

Ergens in de heuvels kwamen we bij een gehuchtje waar Roma woonden. Hier hingen veel kledingstukken uit te waaien over de heg. Er stond ook een paard en wagen. En er waren een aantal kinderen aan het spelen; zij reageerden heel enthousiast. We zijn later nog een paard en wagen tegen gekomen, maar hebben er nog geen foto van gemaakt.

De dorpjes zien er aardig uit. Heel vaak zijn de huizen in U-vorm gebouwd rondom een centrale binnenplaats, die overdekt is met druivenranken zodat het in de zomer heerlijk koel is. Zo’n binnenplaats is wel steeds afgesloten met hekken, soms heel mooi bewerkt. De huizen zelf hebben vaak een mooie (met tegeltjes) bewerkte voorkant. We hebben ook nog een heel mooi houten kerkje gezien, zoals er hier blijkbaar meer zijn. Helaas was de kerk dicht.

Het was wel een beetje pittige dag omdat we moesten klimmen, maar het was een heel mooie route, dus ik ben erg tevreden over vandaag.

1. Cilia en Ad:
    Hallo Wim en Eugenie,
    Leuk om jullie avonturen te volgen. Pas op voor overstekende tornado’s!
  2. P.a.wolfis:
    2 mei 2019
    Leuk dat er ook positief nieuws uit Hongarije komt. Zo’n zin ook : ergens in de heuvels...... geeft wel weer hoe jullie on the road zijn. Groet, goede nacht en mooie reis morgen.
  3. P.a.wolfis:
    Oeps , Oradea ligt al in Roemenië. Lijkt ook wel op El Dorado, haha
  4. Anita Baart:
    Morgen weer een fijne fietsdag. Het begin is gemaakt 👍
  5. Joke:
    3 mei 2019
    De eerste klim is gemaakt. Op de foto ziet de weg er goed uit. Jullie hebben mooi weer. Ik heb gekeken naar Roemeense recepten, er staan zelfs salades bij die ik lust. Nou dat wil wat zeggen. 🚲🚲 Eugenie is het laatste stuk door jou geschreven? Je had er kennelijk zin in. 🌺
  6. Tonnie .:
    3 mei 2019
    Wat leuk dat ik jullie fietstocht nu ook kan volgen !!!!
    noch fijne fietsdagen .
    Tonnie Janssens .
  7. Frans:
    3 mei 2019
    Jullie zijn al een flink eind op weg en hebben al typisch Roemeense toestanden meegemaakt. Veel plezier met het vervolg, groeten, Frans
  8. Nancy kok:
    3 mei 2019
    Dag Eugenie en Wim, met recht kunnen jullie zeggen dat de kop er af is. Mooi begin, een hele andere wereld alhoewel het kerkje vaag iets heeft van de (kleinere) staafkerken in Noorwegen. Heel veel fietsplezier en heb het goed. Groetjes, Nancy Kok